«طالبان» با جنگجویان اویغور با شدت مخالفت کردند

© Sputnik«طالبان» با جنگجویان اویغور با شدت مخالفت کردند
«طالبان» با جنگجویان اویغور با شدت مخالفت کردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحریک «طالبان» با ظهور فیلم ویدئویی تبلیغاتی که در آن رزمندگان « جنبش اسلامی ترکستان شرقی» اردوگاه آموزشی احتمالی خود را در افغانستان نشان می دهند، با شدت مخالفت شان را نشان دادند. در غرب فکر میکنند که اپوزیسیون آشتی ناپذیر افغان از رقابت از جانب سازمان عمدتاً تروریستی اویغور می ترسد.

ولی اساس برای این پیش بینی وجود دارد که طالبان اصلاً برای تکمیل نمودن معامله با نمایندگان امریکا در قطر آمادگی می گیرند.

دفتر سیاسی طالبان در قطر  - اسپوتنیک افغانستان
منبع: آمریکا و طالبان به امضای توافق‌نامه صلح نزدیک شده اند

ویدئویی که اخیراً توسط آن شبه نظامیان «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» پایگاه خود را در جمهوری اسلامی افغانستان نشان دادند، مورد توجه بسیاری از محافل کارشناسی قرار گرفت. در ویدیو منطقه ای کوهستانی، احتمالاً در شمال افغانستان نشان داده میشود که در آن در دست جهادیون - غنائم نظامی دیده میشود و طوریکه به نظر می رسد پس از درگیری با نیروهای امنیتی افغانستان بدست آورده اند. در تصاویر تجهیزات نظامی دیده میشوند که تروریست ها به دستیابی بر آنها موفق شده اند. برای اولین بار این ویدئو در  Telegram کانال ظاهر شده که توسط مبلغین «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» پیش برده میشوند. هشتگ "خراسان" در کنار این ویدئو قرار داده شده که به نام منطقه تاریخی خراسان بزرگ اشاره دارد که شامل بخش هایی از ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان است.

با این حال، طالبان که عملاً قدرت نزدیک به « جنبش اسلامی ترکستان شرقی» است، بیانیه ای صادر کردند که در آن فیلم جدید جعلی خوانده شده است. سخنگوی طالبان، ذبیح الله مجاهد خبر داد که این نمادین مونتاژ معمولی با نمای تصاویر بریده شده افغانستان است. از سخنان وی نتیجه می گیرند که « جنبش اسلامی ترکستان شرقی» این پیام ویدیویی را برای ایجاد "فضای بی اعتمادی" جعل کرده است. منابع پارتل «افغانستان.رو» در کابل ادعا می کنند که دولت افغانستان این فیلم را پیام واقعی « جنبش اسلامی ترکستان شرقی» می داند. بیانیه طالبان به بسیاری دلایل جالب است. در میان آنها - به این واقعیت که « جنبش اسلامی ترکستان شرقی» و طالبان تقریباً در یک طرف سنگرها می جنگند، میتوان اشاره نمود. دلیل دیگر این است که حضور « جنبش اسلامی ترکستان شرقی» در افغانستان یک واقعیت انکار ناپذیر است.

 معامله امریکا و طالبان برای روسیه به بهای گران تمام خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
معامله امریکا و طالبان برای روسیه به بهای گران تمام خواهد شد

دشمن چین

باید به این نکته توجه داشت كه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» كه عمدتاً از اویغورها تشکیل شده، یكی از دلایلی است كه چرا چین برای حل مناقشه افغانستان ابراز علاقه مندی كرده است. جهادیون این سازمان بارها و بارها دردسرهایی برای خدمات امنیتی داخلی جمهوری مردم چین ایجاد کرده اند. اکنون بحران افغانستان در مکانهای مختلف به طور جدی از طرف چین مورد بحث و گفتگو قرار دارد. در اوایل ماه دسامبر، نیکولای پاتروشف، سکرتر شورای امنیت روسیه، در چارچوب میکانیزم دوجانبه درباره امنیت عامه، عدالت و حاکمیت قانون از چین دیدار کرد و موصوف موضوع "افغانستان" را با همکاران چینی مورد بحث قرار داد. ولی جزئیات مفصلی درباره این جلسه در دست نیست. طرف روسی از نفوذ عناصر تروریستی از افغانستان به کشورهای مستقل مشترک المنافع اظهار نگرانی میکند.

شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
توافق طالبان و آمریکا برسر توقف حملات انتحاری و حملات شبانه نظامیان خارجی

اخیراً، چین لحن سخنان خود را تشدید کرده است. غالباً در اظهارات خطاب به ایالات متحده از افغانستان به عنوان یک تجربه ناکام در سیاست خارجی آنها یاد می کنند. بنابراین، در تاریخ 4 دسامبر، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اطمینان خاطرنشان كرد كه مقامات چینی به امریکا اجازه مداخله در امور منطقه خودمختار سینکیانگ - اویغور در شمال -غرب این كشور نمی دهد، زیرا ایالات متحده از دیدگاه جمهوری مردم چین فقط به بی ثباتی در این منطقه - مانند افغانستان یا تعدادی از کشورهای شرق نزدیک - علاقمندی می باشد. چونیینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در تاریخ 9 دسامبر با مارك اسپر، رهبر پنتاگون درباره اولویت "تهدید چینی" صحبت كرد و یادآوری نمود  که"سیاست اعمال فشار حداكثر باعث بی ثباتی منطقه ای و مصائیب برای بسیاری از مردم در عراق، افغانستان، سوریه و ونزوئلا شده است."

سناتور امریکایی: امریکا به جای طالبان باید با پاکستان برای پایان جنگ افغانستان مذاکره کند - اسپوتنیک افغانستان
سناتور امریکایی: امریکا به جای طالبان باید با پاکستان برای پایان جنگ افغانستان مذاکره کند

انگیزه های طالبان

ولی این باور ساده لوحانه است که طالبان در تلاشند تا "ردپای" حضور «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را در افغانستان پنهان کنند، تا حتی از دخالت بیشتر چین در امور افغانستان جلوگیری شود. طالبان و چین روابط خوبی دارند که ظاهراً می تواند منافع متقابل برای طرفین به بار آورد. فرضیه کارشناسان غربی که براساس آن، طالبان از رقابت از جانب «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» می ترسند، بی اساس می باشد. در اینجا فقط این فرضیه قانع کننده است که مخالفان مسلح افغانستان اصلاً نمی خواهد که در جریان مذاکرات با ایالات متحده، سر و صداهای زیادی اطلاعاتی راجع به نیروهای تروریستان خارجی در افغانستان دامن زده شود. همانطور که می دانید اخراج گروه های خارجی از خاک افغانستان یکی از شرایط امریکایی ها است.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
جزئیاتی از چهارمین روز نشست طالبان و امریکا در قطر

انتون مرداسوف، کارشناس شورای امور بین المللی روسیه ، توجه خود را هنگام گفتگو با پارتل «افغانستان.رو» به این نکته مبذول داشته: "تبلیغات «جنبش اسلامی ترکستان شرقی»  کمتر از فعالیت سایر گروه های تندرو نیست و کاملاً فعال است. این فیلم ها و خبرنامه ها را به سبک «القاعده» منتشر می کند، اکثراً ستیزه جویان درمورد اقدامات، بطور متناوب از مسلمانان در سراسر جهان می خواهند "جهاد مسلحانه" را، همانطور که در فیلم ماه می "هجرت به الله" فراخوانده شده، پیش برند. در افغانستان این سازمان در مناطقی صعب العبور کوهستانی فعالیت می کند که حضور عناصر القاعده و القاعده در شبه قاره هند هنوز، به گونه مثال، در بدخشان، باقی مانده است.

این معلومات در گزارش های سازمان ملل تأیید شده اند. این کارشناس به حضور گروه های افراطی اسلامگرا در سوریه اشاره میکند. معلومات وجود دارد که «جنبش اسلامی ترکستان شرقی»  ترکیب هیئت رهبری خود را در سوریه تجدید نموده که از افغانستان به سوریه آمده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала