هشدار کمیسیون: اگر 7 دفتر ولایتی باز نشوند نتیجه انتخابات اعلام نخواهد شد

© Photo / IEC AFG fbمرکز جمع آوری اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مرکز جمع آوری اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل انتخابات می گوید تا زمانی‌که هفت دفتر ولایتی این کمیسیون باز نشود، نتیجه انتخابات را اعلام نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تا هنگامی که هفت دفتر ولایتی این کمیسیون از سوی دسته انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله، بسته شده اند، باز نشود، این نهاد حاضر نیست که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

 کمیسیون انتخابات با عمل‌ کرد غیرقانونی کشور را به بحران خواهد برد  - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون انتخابات با عمل‌کرد غیرقانونی کشور را به بحران خواهد برد

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که دسته «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله عبدالله در ولایت فاریاب، سرپل، جوزجان، بدخشان، پنجشیر، بغلان و تخار دفترهای این نهاد را در اعتراض به بازشماری آرا بسته اند.

معاون کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که پس از پایان رسیدن روند بازشماری، درباره ابطال ارا تصمیم خواهند گرفت.

عصمت الله مل در این باره اظهار داشت: "اگر نتایج همین ۲۴ ولایت همراه ما می‌بود، امید بود که در یک یا دو روز روند قانونی را طی کنیم و نتایج نخستین را اعلام کنیم".

در همین، دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی می گوید تا زمانی که خواست های قانونی همه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در باره ابطال ارای بایومتریک ناشده پذیرفته نشود، دفترهای این نهاد باز نخواهد شد.

محمد محقق، عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت: "معلوم‌دار است که یک تقلب بسیار واضیح است و در حقیقت یک خیانت ملی است. در یک کشور اگر بازخواست باشد، سازمان‌دهنده‌گان یک چنین تقلبی را باید محاکمه شود به‌عنوان یک خاین ملی".

آقای محقق تاکید دارد که کمیسیون مستقل انتخابات برای دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، کار می کند و کسانیکه در این تقلب نقش دارند باید به دادگاه کشانیده شوند.

ثبات و همگرایی: کمیسیون برای یک تیم خاص رای‌سازی می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
ثبات و همگرایی: کمیسیون برای یک تیم خاص رای‌سازی می‌کند

اما نهاد ناظر بر انتخابات چگونکی بازشماری آرا بدون حضور ناظران انتخابایت را پذیرفتی نمی دانند.

یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد فیفا بیان داشت: "این‌ها باید... ابهام را ازبین می‌بردند و سپس شمارش و تفتیش آرا را به راه می‌انداختند".

انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ ششم ماه میزان برگزار شد، حالا درست دو ماه از زمان برگزاری آن می گذرد، کمیسیون مستقل انتخابات موفق نشده است که حتی نتیجه نخستین این انتخابات را علام کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала