نورستانی: آرای اختلافی پیش از ختم باز شماری باطل نخواهند شد

© Photo / IECحوا علم نورستانی
حوا علم نورستانی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این نهاد نمی‌تواند در حدود 300هزار رأی را ‌که اختلافی استند، پیش از پایان روند بازشماری و تفتیش آرا باطل اعلام کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، می گوید آرای اختلافی باید در مرکزهای شمارش آرا بازرسی شوند.

او در این باره افزود: «.نماینده‌گان کاندیدای محترم با همکاران تخنیکی نشستند؛ آن‌ها [نماینده‌گان نامزدان] روی یک حرف تأکید دارند که این آرا را باطل کنید. باطل از داخل کمیسیون نمی‌شود، به ساحه برویم، به صندوق‌ها مراجعه کنیم؛ هرچیزی‌که باطل بود، ما آن‌را حساب نمی‌کنیم، باطل، باطل است.»

شماری از دسته‌های انتخاباتی، به‌ویژه دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله، می‌گویند که این 300هزار رأی اختلافی، نشانه‌های بایومتریکی را ندارند و باید باطل اعلام شوند.

عبدالله: از همه گزینه ها استفاده می کنیم، خواب 2014 را نبینید - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: از همه گزینه ها استفاده می کنیم، خواب 2014 را نبینید

این دسته‌های انتخاباتی، به‌ همین دلیل روند بازشماری آرا را تحریم کردند و به گفتۀ کمیسیون مستقل انتخابات، در هفت ولایت مانع بازشماری آرا شده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که در حدود هشت‌هزار رأی استفاده شده در انتخابات ریاست‌جمهوری شش میزان، باید بازشماری شوند. روند بازشماری، پس از توقف چهار روزه، روز یک‌شنبه 26عقرب) ازسر گرفت شد.

به گفتۀ کمیسیون مستقل انتخابات، روند بازشماری در هفده ولایت پایان یافته‌است، در هفت ولایت آغاز نشده‌است و در ده ولایت دیگر ادامه دارد.

شهاب حکیمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بیان داشت: « اعضای کمیسیون مستقل انتخابات» توانایی کنترل روند را از دست داده‌اند؛ کل کار از سوی دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، رییس دارالانشا و رییسان ولایتی انجام می‌شود.

بربنیاد جدول زمان‌بندی انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات باید نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری را که در شش ماه میزان برگزار شد، به روز بیست وهفتم ماه میزان اعلام می‌کرد، اما با گذشت نزدیک به دوماه به این وعده عمل نکرده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала