اسناد سیکیانگ بازداشت های کتلوی مسلمانان را در چین افشا میکند

© AFP 2023 / Johannes Eisele اسناد سیکیانگ بازداشت های کتلوی مسلمانان را در چین افشا میکند
اسناد سیکیانگ بازداشت های کتلوی مسلمانان را در چین افشا میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیش از 400 صفحه اسناد داخلی چین دیدگاه بی مثال در باره مبارزه با اقلیت مسلمان در ایالت خودمختار سیکیانگ-اویغور نشان میدهند.

اوستین رمزی (Austin Ramzy) و کریس باکلی (Chris Buckley) در مقاله منتشره در نشریه New York Times (امریکا) می نویسند، دانشجویان در هانکانگ تکت ها جهت رفتن به خانه در پایان سمستر به امید استراحت آرام بعد از امتحانات و پیوستن خوشبختانه با خانواده ها در غرب دور چین ریزرف کرده بودند.

بجای این، به آنها اطلاع داده شده كه والدین آنها را از خانه برده، بستگان آنها ناپدید شده، و همسایگان شان گم شده اند - همه آنها در یكی از اردوگاه های شبكه گسترده ساخته شده برای بازداشت اقلیت های قومی مسلمان محبوس شده اند.

ترکیه چین را به بستن اردوگاه‌های جمع‌آوری مسلمانان اویغور فراخواند - اسپوتنیک افغانستان
ترکیه چین را به بستن اردوگاه‌های جمع‌آوری مسلمانان اویغور فراخواند

مقامات منطقه خودمختار سینکیانگ - اویغور از این نگران بودند که اوضاع به بشکه باروت تبدیل خواهد شد. و از همینرو آنها آماده شدند.

رهبری دستورالعمل پنهانی صادر كرد كه به مقامات محلی توصیه می كرد که به محض رسیدن دانشجویان را که بر میگردند، جمع كنند و به آنها مجال پخش نمودن خبرها داده نشود. این شامل یک راهنمای بوروکراتیک ترسناک در مورد چگونگی مقابله با سوالات دردناک آنها راجع به این بود: خانواده من کجاست؟

در پاسخ مقدماتی به چنین سوالات گفته میشود: "آنها در یک آموزشگاه دولتی ایجاد شده قرار دارند." در صورت لزوم، مقامات باید به دانش آموزان بگویند که بستگان آنها جنایتکار نیستند، اما هنوز نمی توانند این "مدارس" را ترک کنند.

در سناریوی پرسش و پاسخ نیز تهدیدی ظریف شامل است: به دانشجویان گفته می شود که رفتار آنها می تواند بازداشت بستگان شان را هم کوتاه کند و هم طولانی.

مقامات باید بگویند: "ما مطمئن هستیم که شما از آنها پشتیبانی می کنید، زیرا این به نفع خود آنها است."

این دستورالعمل در 403 صفحه از اسناد داخلی ارائه شده كه در دسترس New York Times قرار گرفته و به یكی از مهمترین نشریات اوراق دولت از طرف حزب كمونیست حاكم چین در دهه های اخیر مبدل شده است. آنها تصویر داخلی بی سابقه ای از سرکوب مداوم در سینکیانگ را ارائه می کنند، جایی که طی سه سال گذشته، مقامات بیش از یک میلیون نفر از اقوام اویغور، قزاق و سایر اقلیت ها را در اردوگاه ها و زندان ها زندانی کرده اند.

کشتار بی رحمانه مسلمانان در چین ادامه دارد - اسپوتنیک افغانستان
کشتار مسلمانان در چین ادامه دارد

حزب کمونیست انتقادهای بین المللی در مورد این اردوگاه ها را رد کرده و آنها را مراکز آموزش حرفه ای نامیده که از روشهای خفیفی برای مقابله با افراط گرایی اسلامی استفاده می کنند. اما اسناد خصوصیت سرکوبگرانه اجباری را به قول کلمات و دستورهای مسوولانی که این کار را سنجیده و سازماندهی نموده، تأیید می کنند.

اگرچه حکومت تلاش های خود را در سینکیانگ به عنوان عمل حسن نیت و استثنایی به عموم مردم ارائه کرده، اما حکومت یک کمپاین بی رحمانه و تاکنون بی سابقه در زمینه ارتباطات داخلی سازمان داده است. مقامات ارشد حزب دستوراتی را برای اقدام قاطع و فوری علیه خشونت های افراطی، از جمله بازداشت های گسترده صادر می کنند و در مورد عواقب آن با خونسردی بحث می کنند.

در این گزارش ها آمده است كه كودكان می بینند که چگونه والدین آنها را می برند، دانش آموزان نگران این هستند كه چه کسی مخارج آموزش و پرورش آنها را خواهد پرداخت، و به دلیل كمبود نیروی کار کشت در مزارع  و جمع آوری حاصلات صورت نمی گیرد. با وجود این، به مقامات دستور داده شد كه به همه افراد شكایت كننده بگویند كه باید از یاری حزب كمونیست سپاسگزار باشند و خاموش بمانند.

ایالت سینکیانگ، چین

اسناد که در دسترس روزنامه ها قرار گرفته، منظره حیرت انگیز در این باره به دست میدهند که چگونه میکانیزم های محرم دولت چین بزرگترین کمپاین کارآفرینی در این کشور از زمان مائو زدونگ را سازماندهی نموده است. واقعیت های عمده افشاشده در اسناد شامل چنین معلومات اند:

- رئیس شی جینپینگ، رهبر حزب، در یک سلسله سخنرانی ها شخصاً برای مقامات در جریان و پس از بازدید از سینکیانگ در اپریل سال 2014، فقط چند هفته پس از آن که شبه نظامیان اویغور، بیش از 150 نفر را در ایستگاه راه آهن مجروح کردند، اساس سرکوبگری را پی ریزی نمود. در این حوادث 31 نفر جان باختند. آقای شی خواستار "مبارزه سراسری با تروریسم، مداخلات و جدایی طلبی" شد که برای آن باید از "ارگان های دیکتاتوری" استفاده شود و "هیچ گونه ترحم نباید نشان داده شود".

امریکا خواستار پایان آزار و تعقیب مسلمانان توسط چین شد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا خواستار پایان آزار و تعقیب مسلمانان توسط چین شد

- حملات تروریستی از خارج کشور و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ترسهای رهبری چین را تقویت کرده و به آغاز سرکوب ها کمک کرده است. مقامات ادعا كردند كه حملات در انگليس نتيجه سياستهايي است كه "حقوق بشر را بالاتر از امنيت" قرار داده است، و آقاي شي از حزب خواست كه برخی عرصه های "مبارزه عليه تروريسم" امريكا را كه پس از حمله 11 سپتمبر آغاز شد، تقليد كند.

- پس از انتصاب چن کوانگو، رهبر جدید متعصب حزب در منطقه، در اگست سال 2016 تعداد اردوگاه های کارآفرینی سینکیانگ به سرعت افزایش یافت. وی سخنان رفیق شی را برای توجیه این کارزار منتشر کرد و از مقامات خواست "همه کسانی را که باید دستگیرشوند، دستگیر کنند."

- این کارزار با نگرانی و مقاومت مقامات محلی روبرو شد که از این نگرانی داشتند که این امر باعث افزایش تنش های قومی خواهد شد و رشد اقتصادی را از بین خواهد برد. آقای چن با برکنارنمودن مقامات از مقام شان كه وی گمان می برد كه می خواهند در برنامه او دخالت كنند، از جمله یكی از رهبران ولسوالی ها كه پس از آزاد كردن مخفیانه هزاران زندانی از اردوگاه ها، زندانی شد، پاسخ داد.

آقای شی در یکی از سخنان خود پس از بازرسی پولیس ضد تروریسم در ارومچی گفت: "روش هایی که رفقای ما دارند، بسیار ابتدایی هستند." "هیچکدام از این سلاح ها نمی تواند پاسخی به کاردهای بزرگ، تبرها و دیگر سلاح های سرد آنها باشد."

وی افزود: "ما باید به همان اندازه آنها سخت گیر باشیم" و نباید هیچگونه ترحم را نشان دهیم. "

روزنامه بریتانیایی از جنایات جدید چین علیه مسلمانان پرده برداشت - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه بریتانیایی از جنایات جدید چین علیه مسلمانان پرده برداشت

در اگست سال 2016 از تبت طرفدار مشی سختگیرانه به نام چن کوانگو جهت اداره ایالت  سینکیانگ منتقل شد. برای چند هفته، وی از مقامات محلی خواست تا "برای تحقق اهداف شی جینپینگ" بسیج شوند "و اظهار داشت که سخنان آقای شی" مرحله موفقیت در سینکیانگ را تشکیل می دهد. "

به دنبال آن اقدامات امنیتی جدید و گسترش شدید اردوگاه های تلقین و آموزش صورت گرفت.

آقای چن در اکتوبر سال 2017 در سخنرانی هنگام ملاقات با رهبری منطقه ای گفت: "مبارزه با تروریسم و ​​تأمین ثبات یک جنگ طولانی، اما همچنین توهین آمیز است."

در سند دیگری، ضبط سخنان خود در یک کنفرانس ویدئویی در اگست سال 2017، وی "مراکز آموزش، آموزش و تحول" را به عنوان نمونه ای از "عمل خوب" برای دستیابی به اهداف رفیق شی در سینکیانگ تصویب کرد.

آقای شی جینپینگ در سخنرانی های خود در سال 2014، بخش جنوبی سینکیانگ را به عنوان اولین خط مقدم مبارزه با افراط گرایی مذهبی عنوان کرد. در جنوب، اویغورها حدود 90% از جمعیت را تشکیل می دهند، در مقایسه با تقریبا نیمی از آنها در سینکیانگ به طور کلی، و آقای شی یک هدف بلند مدت را برای جذب تعداد بیشتری از شهر نشینان قوم خان در آنجا تعیین کرده است.

محکوم شدن چین بخاطر رفتار  زشت با مسلمانان ایغور - اسپوتنیک افغانستان
محکوم شدن چین بخاطر رفتار زشت با مسلمانان ایغور

اسناد نشان می دهد که وی و دیگر رهبران حزبی در مورد مبارزه بی امان به سازمان ها، کارخانه جات تولیدی و ساختمانی سینکیانگ دستور داده اند که تلاش های خود را برای جمعیت در منطقه با تعداد زیادی چینایان قوم خان تسریع کند.

براساس گزارش های دولت، پس از گذشت چند ماه، بیش از 100 شبه نظامی اویغور مسلح با تبرها و کاردها به دفتر حکومتی و پاسگاه پولیس در یارکند حمله کردند و در نتیجه 37 نفر کشته شدند. براساس گزارش ها، در یک نبرد 59 مهاجم توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала