امارت خواهان برگشت ایران به دور میز مذاکره شد

© AP Photo / Kamran Jebreiliامارت خواهان برگشت ایران به دور میز مذاکره شد
امارت خواهان برگشت ایران به دور میز مذاکره شد
 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرقاش مشاور وزیر امور خارجه امارات خواستار بازگشت ایران به دور میز مذاکره با قدرت های جهانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.

اسپوتنیک به نقل از العالم، مساعی عربستان، امارات، بحرین و بالاخره اسرائیل در ایجاد درگیری میان امریکا و ایران به نمایندگی از این کشورها به ویژه درخلال یک سال اخیر نه تنها منتج به نتیجه نشد بلکه حاصلی جز "احساس رهاشدگی" این کشورها در منطقه از سوی آمریکا عاید آنها نکرد، احساسی که به ویژه پس از سرنگون شدن پهپاد امریکایی در ایران و عدم واکنش امریکا نسبت به آن تشدید شد.

روآوردن امارات به ایران در خفا از عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
روآوردن امارات به ایران در خفا از عربستان سعودی

کلام قرقاش در دعوت از ایران برای مذاکره متوجه میزی است که در یک طرف آن ایران و در طرف مقابل آمریکا و اروپا از یک سو و کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیگر سو نشسته باشند. نکته جالب انکه هم قرقاش و هم پیمانان عرب امارات حتی در پیگیری سیاست "کاهش تنش" نیز از هیچ اختیاری برخوردار نیستند و گویی قوماندانی عمومی قوای خود را در زمینه "صلح وجنگ" در کاخ سفید مستقر می بینند.

قرقاش می گوید: افزایش تنش ها در این مرحله به هیچ کس کمک نمی کند ما معتقدیم که امکان موفقیت دیپلماسی مشترک وجود دارد. صرف نظر از اینکه پس از سال ها دشمنی آشکار و پنهان البته ناکام چرا قرقاش و البته امارات و سعودی و سایرین به این جمع بندی رسیده اند که افزایش تنش ها به هیچ کس کمک نمی کند، واقعیت آن است که افزایش تنش نه در این مرحله چنانکه قرقاش اذعان می کند و نه در "هیچ مرحله ای" راهگشا نیست. شاید در کنار این عقلانیت اعلامی وقت آن رسیده باشد که امارات و سعودی از سیاست مداخله در امور داخلی دیگر کشورها فاصله بگیرند پرونده یمن و اخیرا جنوب این کشور و همچنین اعلام چند روز پیش اطلاعات عراق مبنی بر دستگیری تیم اغتشاش آفرین اماراتی در عراق هنوز از صدر اخبار رسانه های جهانی پایین نیامده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала