بازپرسی از همایون قیومی در مجلس سنا

© Photo / MOF fbهمایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه افغانستان
همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون رسیده‌گی به شکایت ‎های مجلس سنا همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه افغانستان را فراخواند.

کمیسیون رسیده‌گی به شکایت های مجلس سنا، به علت آن‌چه که گماشتن‌های غیرقانونی و در بدل پول در شماری از گمرک‌ها و چالش‌های دیگر در وزارت مالیه می‌گوید، همایون قیومی، سرپرست این وزارت را (یک‌شنبه، ۱۲عقرب) در یک نشست فوق‌العاده، فراخواند. 

نمایندگان مجلس: فساد در وزارت مالیه به اوج خود رسیده است - اسپوتنیک افغانستان
نمایندگان مجلس: فساد در وزارت مالیه به اوج خود رسیده است

رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‎های مجلس سنا، در آغاز نشست، دربارۀ فروش زمین‌های دولتی به شماری از نهادهای خصوصی، معاشات که همایون قیومی از یک نهاد امریکایی در هنگام وظیفه‌اش همچون مشاور رییس‌جمهور دریافت کرده‌است، چگونگی در حدود 700 میلیون افغانی بودجۀ وزارت دولت در امور صلح و تلاش حکومت برای گرفتن قرضۀ هشت میلیارد دالری از کشورهای عربی، از آقای قیومی پرسید؛ اما او تنها دربارۀ گرفتن پول از بانک‌های عربی پاسخ روشن داد.

همایون قیومی در این باره گفت: «پارلمان که تصویب کرد، بعد از آن قرضیه گرفته می‌شود. تا حال، یک افغانی هم قرضه گرفته نشده. و در پلان خودکفایی ....هشت و نیم میلیاردی که ذکر شده، یک اندازۀ زیاد آن از سرمایه‌گذاری خصوصی خواهد بود.»

وزارت مالیه. - اسپوتنیک افغانستان
وزارت مالیه بیش از 5 میلیارد را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرداخت میکند

زلمی زابلی، رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های مجلس سنا، در بخش دیگر از سخنانش دربارۀ تقرری‌های غیرقانونی با امضاهای جعلی آقای قیومی و در بدل 50 تا 250 هزار دالر در گمرک‌های هرات، نیمروز، فراه و کندز پرسش‌هایی را مطرح ساخت: «این را شما مقرر کرده‌اید، اما این مردم نه اسناد دارند و نه تجربه دارند.»

همایون قیومی اما در این باره این‌گونه پاسخ داد: «مسلۀ امضای جعلی و تمام اسناد، روان شده به دفتر سارنوالی.»

آقای زابلی، در ادامۀ سخنانش، محمد خان دانشجو، رییس عمومی مالی و اداری وزارت مالیه را به دزدی و نپرداختن 70 میلیون افغانی پول حکومت متهم ساخت. اما، آقای قیومی در این باره اظهار بی‌خبری کرد.

رئیس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های مجلس سنا، در اخیر سخنانش اتهام‌هایی دیگری را نیز دربارۀ قراردادهای غیرقانونی وزارت مالیه با شماری از سناتوران، مطرح کرد: «هر سناتور، یک یک پروژۀ کم مصرف و بسیار ضروری را برای تان گفت، باور کنید که بدون دو و یا سه سناتور صاحبانی که به هر ترتیبی که بود یا آمدن یا واسطه کردند که من خبرندارم، متباقی 31 ولایت شما چه نکردید.»

همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پس از مشاور وزارت تجارت، این‌بار معاش سرپرست وزارت مالیه خبرساز شد

سرپرست وزارت مالیه در این باره بیان داشت: «همین پول از همین خاطر به همین می‌باشد که سناتوران محترم و دیگر وکلای محترم و بزرگان خود قوم با هم بشینند و فیصله کنند که به کدام پروژه می‌توانیم آن را بدهیم.»

با این هم، آقای قیومی دربارۀ چگونگی گرفتن معاشات اش از نهادهای امریکایی جزئیات بیشتر نداد.

برخی از سندها که به طلوع‌نیوز رسیده‌اند، نشان می‌دهند که محمد همایون قیومی، مشاور بلندپایۀ رییس‌جمهور غنی و سرپرست وزارت مالیه، در سال‌های 2015 و 2016 میلادی، همزمان با کار در حکومت افغانستان، از یک دانشگاۀ امریکایی، همچون رییس ادارۀ چهارم این دانشگاه، نیز تنخواه می‌گرفته‌است.

بربنیاد این سندها، دانشگاۀ «سن خوزۀ» ایالت کالیفورنیا، در سال 2015 بیش از 450هزار دالر و در سال 2016۶، بیش از 270 هزار دالر، به محمد همایون قیومی تنخواه داده‌است.

سندهای دیگر، نشان می‌دهند محمد همایون قیومی در سال‌های  2016 و 2017 میلادی، ازبهر کار در یک نهاد غیردولتی امریکایی زیر نام «انستیتوت موثریت دولت‌ها» که بنیادگذار آن اشرف غنی است، نزدیک به 360 هزار دالر معاش گرفته‌است.

این سندها، می‌رسانند که محمد همایون قیومی، همزمان از سه نهاد معاش ‌گرفته‌است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала