چه چیز کهکشان ها را می کشد و دانشمندان بر این نظارت میکنند

© Photo / ESOچه چیز کهکشان ها را می کشد و دانشمندان بر این نظارت میکنند
چه چیز کهکشان ها را می کشد و دانشمندان  بر این نظارت میکنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
توبی براون (Toby Brown) در نشریه The Conversation (انگلستان) می نویسد، در غیرعادی ترین گوشه های جهان، کهکشان ها میمیرند. تشکل ستاره های آنها متوقف می شود و ستاره شناسان می خواهند بدانند که چرا.

شرکت کنندگان پروژه بزرگ به رهبری کانادایی ها امیدوارند که این کار را انجام دهند. آنها در کار خود از مدرن ترین تلسکوپ ها استفاده می کنند. برنامه جدید VERTICO  نامیده میشود و هدف آن اینست، تا بصورت دقیق مطالعه کند که چگونه محیط ماحول کهکشانهای خود را می کشد.

راهنمای پروژه میگوید، هنگام رهبری این برنامه، من تیم متشکل از 30 متخصص را رهبری میکردم که با استفاده از مجتمع بزرگ میلی متری اتاکام ( (ALMA، هایدروجن مولکولی با وضاحت بلند را در حالت گازی در 51 کهکشان از نزدیکترین تجمع کهکشان به ما بنام "Virgo Cluster" ضبط می کردند.

کشف 39 کهکشان جدید توسط ستاره شناسان  - اسپوتنیک افغانستان
کشف 39 کهکشان جدید توسط ستاره شناسان

مجتمع 1.4 میلیارد دالری در اتاکاما (چیلی) در سال 2013 راه اندازی شد. این مجتمع از آنتن شبکوی متشکل از چندین تلسکوپ رادیویی بهم پیوسته است که در ارتفاع 5000 متری در صحرای اتاکاما در شمال چیلی نصب شده اند. این نتیجه همکاری بین المللی اروپا، امریکا، کانادا، جاپان  کوریای جنوبی، تایوان و چیلی است.  این بزرگترین پروژه بزرگ مقیاس نجومی زمینی است که در حال حاضر فعالیت می کند.

برنامه های تحقیقاتی با مقیاس بزرگ ALMA، مانند VERTICO، برای حل مسایل علمی استراتژیک ایجاد شده که به موفقیت ها و پیشرفت های بزرگ در این عرصه منجر می شود.

تجمع کهکشان ها

اینکه کهکشان ها در کائینات چگونه زندگی میکنند، چگونه با محیط ماحول بین کهکشان ها و یکدیگر متقابلاً فعالیت میکنند، تأثیر جدی را بر توانایی آنها در تشکل ستاره بجا میگذارد. اما این سوال بدون جواب باقی مانده است که دقیقاً چگونه این فضای بین کهکشان ها از قبل زندگی و مرگ کهکشان ها را تعیین می کند.

تصویر ناسا از برخورد دو کهکشان + عکس - اسپوتنیک افغانستان
تصویر ناسا از برخورد دو کهکشان + عکس

تجمع کهکشان عظیم ترین و بزرگترین ساحه در کائینات است که در آنها صدها و حتی هزاران کهکشان شامل اند. آنجا که کتله وجود دارد، در آنجا جاذبه نیز موجود است. و قوه جاذبه عظیم موجود تجمع کهکشان ها را با سرعت بسیار زیاد تسریع می کند که سرعت آن اکثراً به هزاران کیلومتر در ثانیه می رسد و همچنین پلازما در فضای بین کهکشان ها را به چنان درجه حرارت بالا گرم می کند که پخش اشعه ایکس را آغاز میکند.

در محیط متراکم و متجاوز تجمعات کهکشان ها به طور فعال با محیط ماحول و یکدیگر متقابلاً فعالیت می کنند. چنین تعامل می تواند به زندگی ستاره گان پایان بخشد یا تشکل ستاره را متوقف سازد.

دانستن اینکه کدام مکانیزم های سردکننده مانع تشکل ستاره ها میشوند و آنها چگونه این کار را انجام میدهند، وظیفه اصلی شرکت کنندگان در برنامه مشترک VERTICO است.

تعداد سیاره های مناسب برای حیات در کهکشان ما چقدر است؟ - اسپوتنیک افغانستان
تعداد سیاره های مناسب برای حیات در کهکشان ما چقدر است؟

مشاهده کهکشان ها در تجمع Virgo تقریباً در تمام طول موج های طیف الکترومقناطیسی (بطور مثال، امواج رادیویی، امواج نوری، نور ماورای بنفش) انجام می شود. اما ما هنوز نمی توانیم گاز ستاره ساز (که در محدوده میلی متری انجام می شود) را با دقت و وضوح لازم کنترل کنیم. VERTICO، یکی از بزرگترین برنامه های تحقیقاتی کهکشان از طریق ALMA، امکان ایجاد نقشه هایی با وضاحت بالا از هایدروجن مولکولی گازی (سوخت برای ایجاد ستاره ها) برای 51 کهکشان شمرده میشود.

پس از دریافت معلومات از مجتمع اتاکام در باره نمونه های بزرگ کهکشان ها، ما می توانیم بطور دقیق درک کنیم که کدام مکانیزم سرد کننده کهکشان ها را در محیط های غیرعادی می کشند و این کار چگونه صورت میگیرد.

شرکت کنندگان VERTICO با نقشه برداری از گازهای ستاره ای در کهکشان ها که نمونه ای انکار ناپذیر از سردکننده متوسط است، درک ما را از نحوه شکل گیری و توسعه کهکشان ها در این مناطق اشباع شده جهان توسعه می بخشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала