سلاح های عصری امریکایی هم به سعودیان کمک نکردند

© REUTERS / Mandel Ngan/Poolسلاح های عصری امریکایی هم به سعودیان کمک نکردند
سلاح های عصری امریکایی هم به سعودیان کمک نکردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سعودیان میلیاردها دالر جهت حفاظت پادشاهی نفتی خود خرج کرده، ولی حمله طیارات بی پیلوت و راکت ها را که بصورت فرضی توسط ایران انجام شده، متوقف ساخته نتوانستند. این حمله شکاف جدی را در دفاع آن نشان داد که حتی عصری ترین سلاح امریکایی هم نتوانست آن را متوقف سازد.

روبرت برنس (Robert Burns) در مقاله خود در نشریه Military Times (امریکا) می نویسد، حالا، با اتخاذنمودن فیصله راجع به اینکه، آیا واردآوردن ضربه جوابیه انتقام جویانه بر ایران ضروری است یا نه، سعودیان و متحدان امریکایی آنها همچنان باید فکر کنند که چگونه به تکرار ضربه وارد شده در روزهای رخصتی گذشته و همچنان ضربات بر ترمینال های صادراتی سعودی در خلیج فارس و تاسیسات شرین سازی آب که مردم را از نقطه نظر آب آشامیدنی تامین میکنند، اجازه داده نشود.

وقتی وزیر امور خارجه مایک پومپئو روز چهارشنبه عازم عربستان سعودی شد، از وی پرسیده شد كه چرا این اتفاق افتاد، چرا پادشاهی بیداری خود را تضعیف كرده و نتوانست راکت ها و طیارات بی پیلوت را که در ارتفاع کم پرواز میکردند هنگام حمله بر تاسیسات نفتی در آبكایک(بزرگترین تاسیسات در جهان)  و تصفیه خانه در معدن نفتی حورایس (Hurays) متوقف كند.

پمپئو: ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو: ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است

پومپئو در پاسخ گفت: حتی بهترین سیستم های دفاع هوایی گاهی اوقات شکست می خورند.

وی افزود: "ما می خواهیم اطمینان حاصل كنیم كه چنین زیرساخت هایی ایجاد شوند و منابع بکار گرفته شوند كه این گونه حملات كمتر موفقیت آمیز باشند".

اما حرف، نسبت به عمل ساده تر است.

وزیر امور خارجه گفت: "این حمله ای با چنان مقیاس بود كه قبلاً با آن روبرو نشده بودیم." وی ضربه واردشده را " عمل جنگی" خواند، اما نگفت پاسخ نظامی چه بوده می تواند.

رئیس جمهور دونالد ترامپ که طی بازدید به هدف جمع آوری اعانه برای کمپاین سیاسی وارد کالیفرنیا شده، گفت: "ما به خوبی می دانیم چه اتفاقی افتاده است". اما او نیز بسیار محتاطانه به سوالات مربوط به حمله تلافی جویانه اردوی امریكا پاسخ داد.

عربستان سعودی دارای بسیاری از سیستم های عصری دفاع هوایی پاتریوت است که برای مبارزه با طیارات دشمن و راکت های بالستیک با برد کوتاه طراحی شده اند. سیستم پاتریوت دفاع هوایی تاسیسات را فراهم می کند، اما از مناطق وسیع قلمرو محافظت کرده نمی توانند. مشخص نیست که چنین مجتمع هایی در نزدیکی تأسیسات نفتی وجود داشتند یا نه.

واکنش روسیه به حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
واکنش روسیه به حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تاسیسات نفتی عربستان سعودی

ایالات متحده از سعودیان از لحاظ اطلاعاتی و نظارتی پشتیبانی نظامی میکنند، ولی در این مساله مشکلات خود وجود دارد. جنرال جوزف دانفورد، رئیس کمیته متحد آمران قرارگاه ها گفت:« ما نمی توانیم دائیماً بر تمام خاورمیانه نظارت نمائیم».

ست جونز (Seth Jones)، کارشناس در باره مبارزه با تروریسم در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (Center for Strategic and International Studies) گفت:« تقریباً هیچ کشوری» نمی تواند چنین حملاتی غیرمعمول را به طور کامل خنثی کند. و چون تاسیسات نفتی در عربستان سعودی بسیار زیاد وجود دارد، این کشور به ویژه در معرض تهدیدات چند جانبه از سوی ایران آسیب پذیر است.

انتونی کوردسمن (Anthony Cordesman)، کارشناس در باره شرق نزدیک در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، این هفته نوشت که استفاده از راکت های بالدار و طیارات بی پیلوت جنگی (توسط ایران یا حوثیان یمن) راجع به گذار به وسایل جنگی غیر سنتی، از جمله حملات سایبری گواهی میدهد که مفکوره های سنتی دفاع و امنیت را به چالش می کشد.

دفع حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
دفع حمله حوثی ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی

جان هولتقویست (John Hultquist)، مدیر تجزیه و تحلیل اطلاعات در شرکت امنیتی «FireAy»، به خبرگذاری آسوشیتدپرس گفت که به عقیده وی، ایران اطلاعات را با استفاده از مداخله سایبری زمان جمع آوری میکرد، وقتیکه در سال جاری خرابکاری علیه تانکرها در خلیج فارس راه اندازی کرد.

هالتقویست گفت:« شناوران، طیارات بی پیلوت، نیروهای مزدور و حملات سایبری –ایران می تواند از همه این ابزارها برای تشدید تنش ها استفاده کند. او احتمالاً اکنون همه این گزینه ها را در نظر گرفته است  و شرکت هایی که در خلیج فعالیت می کنند باید این موضوع را در نظر بگیرند و آماده شوند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала