گوسفندان کوچی‌ها، درب پارلمان افغانستان را بستند

© Sputnik / Alexandr Kryazhevگوسفندان کوچی‌ها، درب پارلمان افغانستان را بستند
گوسفندان کوچی‌ها، درب پارلمان افغانستان را بستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کوچی‌ها در اعتراض به آنچه غصب علف‌چرهای شان از سوی زورمندان می‌خوانند، درب ورودی پارلمان را با هزاران گوسفند مسدود ساختند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، ذوالفقار استانکزی، معاون انجمن دفاع از حقوق کوچی‌ها گفت که در سال‌های پسین علف‌چرهای آنان در ولایت‌های مختلف کشور از سوی زورمندان غصب شده است.
آقای استانکزی اضافه کرد که زورمندان در ننگرهار بالای علف‌چرهای آنان شهرک‌ها آباد کرده است و در سایر ولایت‌ها نیز آنان را از ورود به علف‌چرهای شان منع کرده‌اند.


براساس گفته‌های این عضو انجمن دفاع از حقوق کوچی‌ها؛ در حال حاضر تمام درآمد اقتصادی و دارایی آنان را گوسفندان شان تشکیل می‌دهد و بدون علف‌چر تمام دارایی‌های شان تلف خواهند شد.
او از رئیس جمهوری و سایر مقام‌های دولتی خواست که علف‌چرهای کوچی‌ها را از نزد آنان دوبار بگیرد و نگذارند که کوچی‌ها بیشتر از این با مشکلات گونه‌گون مواجه شوند.
استانکزی اضافه کرد که اگر ریاست جمهوری و مقام‌های دولتی به مشکلات آنان رسیدگی نکنند، دیگر هیچ دروازه‌ی برای آنان وجود نخواهد داشت.
عبدالباقی کوچی، عضو دیگر انجمن دفاع از حقوق کوچی‌ها نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آوا تاکید کرد که اگر رئیس جمهوری علف چر های آنان را گرفته نتواند، آنان گوسفندان خود را در درب ورودی پارلمان ذبح خواهند کرد.
آقای کوچی اضافه کرد که کوچی‌ها در حال حاضر در یک دره قرار گرفته‌اند که هیچ طرف نمی‌توانند بروند، اگر محاصره آنان شکسته نشود، آنان ترک وطن خواهند کرد.
"در جلال آباد روی علف‌چرهای ما باغ و شهرک ساخته شده است؛ مردم هزاره در کوهستان های خود ما را نمی‌مانند، در دیگر طرف ها هم رفته نمی‌توانیم بهتر است که گوسفندان خود را همینجه حلال کنیم و از افغانستان مهاجر شویم".
کوچی‌ها در حالی با ایستاد کردن گوسفندان شان درب ورودی پارلمان را می‌بندند که رئیس جمهور غنی چندی پیش وعده حفظ بیست‌ساله علف‌چرهای کوچی ها را داده بود.
همچنین در دو دهه گذشته در جنگ میان کوچی و ده‌نشین در ولسوالی‌های بهسود میدان وردک ده‌ها تن از هر دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала