هشدار سفیران پیشین امریکا به ترامپ؛ طالبان به پیروزی نظامی دست یافتند

© AFP 2023 / Brendan Smialowskiهشدار سفیران پیشین امریکا در کابل به ترامپ؛ طالبان به پیروزی نظامی دست یافتند
هشدار سفیران پیشین امریکا در کابل به ترامپ؛ طالبان به پیروزی نظامی دست یافتند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نه سفیر پیشین آمریکایی که از آنجمله پنج تن آنان در افغانستان کار کرده اند، در یک نامه سرگشاده، بخاطر خروج کامل نظامیان این کشور از افغانستان، به رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ هشدار داده اند.

به گزارش اسپوتنیک، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، زلمی خلیل زاد، می گوید که در مرحله ابتدایی با طالبان به توافق رسیده است که امریکا  از 14 هزار سرباز مستقر در افغانستان، 5 هزار آن را این کشور بیرون کند، هر چند که این نماینده ویژه در مورد زمان خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان تاکنون چیزی نگفته است.

زلمی خلیل زاد - اسپوتنیک افغانستان
امریکا امارت اسلامی نمی خواهد

در این نامه آمده است:

" عقب نشینی نظامیان آمریکایی در افغانستان باید به شرط نهایی صلح باشد، باید خروج نظامیان امریکایی از افغانستان سریع نباشد، در غیر آن طالبان می تواند به پیروزی نظامی دست یابند.

در این نامه، رئیس پیشین اطلاعات ملی امریکا و معاون اول وزیر امور خارجه جان نگروپونته ، سفیران سابق واشتگتن در کابل، رابرت فین، رونالد نیومن، ویلیام وود، رایان کراکر، جیمز کانینگام،نماینده ویژه امریکا در افغانستان، جیمز دابینز و معاون سفیر امریکا در افغانستان، آنتونی  امضا نموده اند.

این سفیران اعتراف می کنند که مذاکرات با طالبان هنوز زود بود، هر چند که طالبان آماده امضا توافق‌نامه با امریکا هستند.

این سفیران می گویند:

" معلوم نیست که صلح امکان پذیر باشد، طالبان تاکنون در مورد شرایط خود اظهارات واضح نداشته اند که آیا آنان با هموطنان خود صلح می کنند یا خیر، این گروه فاقد تجربه سیاسی اند".

آنان به این باور اند که بعد از توافق صلح با گروه طالبان، مناطق بزرگی از کشور تحت کنترول داعش خواهد بود، بازیگران منطقوی، از جمله ایران، پاکستان و روسیه از قدرت سیاسی بخاطر منافع خویش حمایت خواهند کرد.

علاو بر این، به باور آن،  طالبان با سازمان تروریستی القاعد متحد میمانند.

طالبان - اسپوتنیک افغانستان
آیا داعش می توانند جایگاه طالبان را در افغانستان بگیرد؟

سفیران هشدار می دهند:

" این همه می تواند برای امنیت امریکا در مبارزه با داعش و القاعده یک فاجعه باشد".

مذاکرات میان امریکا و طالبان در آستانه نهایی شدن است، هر چند که دولت افغانستان در این مذاکرات اشتراک نکرده است ولی ایالات متحده امریکا اصرار دارد که دولت افغانستان در حل و فصل نهایی شرکت داشته باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала