عواقب خطرناک بدتر شدن وضعیت در کشمیر

© Photo / IRNAهند و پاکستان
هند و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیپلمات سابق پاکستان معتقد است که هند و پاکستان نیاز دارند تا در مسأله کشمیر با هم دور میز مذاکره گردآمده و گفتگو های جدی را انجام دهند.

به گزارش اسپوتنیک، دیپلمات پاکستانی، ریاض هاکار، سکرتر پیشین دفتر روابط خارجی وزارت امور خارجه پاکستان، می گوید: هند و پاکستان در مورد حل تنش ها در کشمیر به گفتگوی همه جانبه نیاز دارند. وی معتقد است که در شرایط تنش میان دو کشور، هیچ راه دیگری به جز مذاکره موجود نیست.
هاکار گفت: کلمه "دوست" برای توصیف رابطه میان پاکستان و هند مناسب نیست. ما دشمن بودیم، ما اکنون دشمن هستیم، و من امیدوارم که دشمن باقی نخواهیم ماند.
دیپلمات سابق پاکستان خاطرنشان ساخت: "تمام دنیا در مورد چالش ها در کشمیر آگاهی دارد، وضعیت حقوق بشر در این منطقه وحشتناک است، ما پیشنهاد می کنیم که طرف هند به نشستن و صحبت در مورد این مشکل بپردازد، زیرا تنش ها می تواند فقط از طریق گفتگو و از طریق بحث ها حل شود".  

شرط پاکستان به هند برای گشودن حریم هوایی - اسپوتنیک افغانستان
شرط پاکستان به هند برای گشودن حریم هوایی

وی در توضیح عواقب خطرناکتر شدن وضعیت بین دو کشور، گفت، " امروز، هر دو کشور هند و پاکستان کشورهای دارای قابلیت های هسته ای می باشند. به عنوان مثال، در طول بحران راکتی کارائیب، هم اتحاد جماهیر شوروی و هم ایالات متحده پتانسیل قدرتمند هسته‌ای را دارا بودند، اما آنها هرگز یکدیگر را هدف قرار ندادند، اما در اینجا (کشمیر) وضعیت کاملا متفاوت داریم. "
دیپلمات می گوید: هند و پاکستان قدرت های هسته ای هستند و به عنوان وقت چیزی میان این دو کشور موجود نیست. اگر در مورد ایالات متحده و شوروی سابق صحبت شود، می توان به عنوان وقت، 15 دقیقه را نامبرد. اما در مورد پاکستان و هند فقط چند ثانیه‌ای سرنوشت ساز موجود خواهد بود. بنابراین وضعیت در اینجا بسیار خطرناکتر از آنچه است که تصور می شود. هند و پاکستان هیچ گزینه‌ای دیگری ندارند به جز اینکه دور میر مذاکره گردهم آیند.
هوکار همچنین یادآور شد که نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی هند، "از اعتقادات ضد پاکستان واحساسات ضد مسلمان مردم خود برای پیروزی در انتخابات اخیر فعالانه استفاده نمود". او می گوید، ما امیدوارم که او نظریاتش را تغییر دهد و سرانجام نتیجه گیری نماید که زمان مذاکرات فرارسیده.
یادآوری می کنیم که منطقه جامو و کشمیر، تنها ایالت های اند که اکثریت جمعیت آنان را مسلمانان و جدایی طلبان تشکیل داده که به نفع استقلال منطقه و یا پیوستن به پاکستان فعالیت دارند. با این حال، مرزهای رسمی بین هند و پاکستان در کشمیر موجود نیست — ارتش دو کشور توسط خط کنترل تقسیم شده است. دهلی نو مقامات پاکستان را به حمایت از جدایی طلبان مسلح متهم می کند. اسلام آباد این اتهامات را رد نموده و بیان می کند که ساکنین کشمیر مستقلانه و برای به دست آوردن حقوق شان مبارزه می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала