خطر داعش در شمال افغانستان؛ روسیه آماده می‌شود!

© Sputnik / Evgeny Biyatovخطر داعش در شمال افغانستان؛ روسیه آماده می‌شود!
خطر داعش در شمال افغانستان؛ روسیه آماده می‌شود! - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طمقامات بلندپایه روسی بارها اعلام کرده اند که روسیه آماده است جهت مبارزه با تروریزم در سرحد افغانستان - تاجیکستان، نیروهای سرحدی تاجیکستان را تقویت بخشد.

مقامات بلندپایه امنیتی روسی چندین بار با ابراز نگرانی از افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی به خصوص گروه تروریستی داعش در شمال افغانستان و در نزدیکی سرحدات تاجیکستان با افغانستان اعلام کرده اند که روسیه آماده است نیروهای سرحدی تاجیکستان را جهت مبارزه با تروریزم و جلوگیری از انتقال تروریست‌ها از خاک افغانستان به تاجیکستان و سپس به دیگر کشورهای همجوار روسیه، کمک و تقویت کند.

اخیراً نیکولای پاتروشوف، مشاور امنیت ملی روسیه در نشست مشاورین امنیت ملی سازمان امنیت جمعی در بشکک گفت:

"از جانب خود نیروهای تاجیکستان را از طریق وزارت دفاع و سازمان‌های ویژه روسیه تقویت خواهیم کرد، منجمله در راستای تحقق برنامه مدرنیزه‌سازی نیروهای مسلح تاجیکستان".

جنرال عبدالواحد طاقت، تحلیلگر مسایل نظامی در مصاحبه با آژانس اسپوتنیک گفت روسیه با درک اینکه امریکا جهت دسترسی به منابع سرشار در کشورهای آسیای مرکزی و اطراف مدیترانه یک استراتژی طویل المدت دارد، با تاجیکستان قرارداد ۵۰ ساله‌ی نظامی — امنیتی عقد کرد تا نیروهای ارتش سرخ روسیه در سرحدات جنوبی تاجیکستان جابجا باشد و نگذارد که داعشی‌ها و تروریست‌ها از مرز افغانستان به خاک تاجیکستان داخل شوند.

جنرال طاقت با اشاره به وخیم‌شدن وضعیت و ظهور داعشی‌ها در شمال افغانستان گفت:

"اسناد و شواهد زیادی وجود دارند که در تخار، سرپل و به خصوص در فاریاب داعشی‌های زیاد جابجا شده اند و در آنجا فعالیت دارند، به همین خاطر پوتین (رئیس جمهور روسیه) قبلاً نیز گفته بود که اگر ما در سوریه داعش را سرکوب کرده می‌توانیم، در افغانستان که بسیار ساده است برای ما، چون حریم ما است و حق داریم که در داخل خاک افغانستان قرارگاه‌های داعش را آماج قرار دهیم".

این نظامی پیشین افغان با خاطر نشان ساختن اینکه روسیه حق دارد تا داعش را در افغانستان سرکوب کند، گفت:

"امریکا بسیار کوشش دارد تا داعش را در شمال افغانستان حمایت کند و روان کند، و اگر در تاجیکستان نمی‌تواند، در ازبیکستان و ترکمنستان نفوذ دهد تا از آن طریق قرغیزستان و بالاخره داعش را به روسیه نزدیک بسازد و به تعقیبش امریکایی‌ها اهداف استراتژیک شان را بدست آورند".

وی در رابطه به تاثیر تقویت نیروهای مسلح تاجیکستان توسط روسیه برای مبارزه با تروریزم ناشی از خاک افغانستان بر وضعیت امنیت داخلی افغانستان گفت:

"اقدامات نظامی روسیه در تاجیکستان بر وضعیت داخل افغانستان تاثیرات منفی نه بلکه تاثیرات مثبت خواهد داشت، زیرا یک تعداد طالبانی که با داعش دشمنی دارند، آنها گرایش پیدا می‌کنند به کمک‌های روسیه و اگر روسیه نیز غیر مستقیم کمک کند طالب‌های ضد داعشی، پس جنگ در داخل افغانستان علیه داعش اوج می‌گیرد اما سرحدات روسیه و کشورهای آسیای مرکزی مصئون باقی می‌مانند".

این در حالیست که وادیم کازیولین، پروفیسور اکادمی علوم نظامی روسیه در مصاحبه با آژانس اسپوتنیک در مورد چگونگی کمک‌های روسیه برای تقویت سرحدات تاجیکستان با افغانستان گفت:

"حدس می‌زنم که دستگاه‌های نظارتی و اکتشافی چون پهپادها و دستگاه‌های محافظتی سرحدی، اختصاص داده شوند. امکان دارد که هلیکوپترها نیز برای انتقال سریع نیروها، داده شوند".

وی با اشاره به افزایش چشم‌گیر حضور گروه تروریستی داعش در مناطق سرحدی افغانستان و تاجیکستان گفت:

"مهم اینست که برای آنها اجازه ایجاد شبکه در داخل تاجیکستان داده نشود. برای این کار باید دستگاه‌های مخصوص سرویس‌های ویژه و کنترول شبکه‌های تلفونی و انترنتی، داده شود".

قابل ذکر است که چندی پیش سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به افزایش تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان، اعلام کرد که پیشنهادهای بیشتر برای تقویت سرحد تاجیکستان با افغانستان در ماه نومبر در نشست بشکک به رهبران کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی ارایه خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала