مذاکره مقام های دولتی افغانستان و طالبان در ناروی

© Sputnik / PMمذاکره مقام های دولتی افغانستان و طالبان در ناروی
مذاکره مقام های دولتی افغانستان و طالبان در ناروی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتظار می رود گفت و گوهای صلح میان طرف های درگیر در افغانستان در ناروی برگزار شود.
گفت و گوی نمایندگان امریکا با طالبان درباره بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان در جریان 2.5 سال - اسپوتنیک افغانستان
گفت و گوی نمایندگان امریکا با طالبان درباره بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان در جریان 2.5 سال

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، گفت و گوهای صلح میان طرف های درگیر در افغانستان ممکن در ناروی برگزار شود، اما تاکنون درباره زمان احتمالی این گفت و گو ها و همچنین این که در کدام سطح برگزار خواهد شد، چیزی گزارش نشده است.

در همین حال، سهیل شاهین سخنگوی دفتر قطر طالبان به شبکه تلویزیونی یک گفته است، که طالبان پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، آماده گفت و گو با مقام های دولتی افغانستان است.

زلمی خلیلزاد نیز که در این گفت‌وگوهای پشت‌‌درهای بسته حضور داشته است و نشست امروز را یک روز خوب برای افغانستان خوانده می‌گوید در نشست امروز هر دو طرف تاکید کرده‌اند که نباید فرصت پیش ‌آمده برای صلح به آسانی از دست رود.

نماینده‌ی ویژه‌ی قطر هم امیدوار است که فردا در پایان نشست، دو طرف بر سر نقشه راهی در مورد آینده‌ی گفت‌وگوهای صلح به توافق برسند.

مطلق قحطانی نماینده‌ی ویژه‌ی قطر گفت:- "من امیدوارم که فردا به‌نتیجه برسیم. این نشست دست‌کم دو هدف را دنبال می‌کند: هدف نخست، گردهم‌آمدن افغان‌ها است که در ذات خود مهم است و هدف دوم هم این است که ما از آن‌ها می‌خواهیم در مورد آینده‌‌ی افغانستان و گفت‌وگوهای صلح به یک نقشه‌ی راه توافق کنند".

از سویی نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در گفت‌وگو با الجزیره، پایان پشتیبانی طالبان از گروه‌های هراس‌افگن جهانی چون القاعده را خط سرخ کشورش می‌خواند و تاکید می‌کند که اگر طالبان به تعهدهای‌شان پابند نمانند، در آن صورت، امریکا آزاد خواهد بود که هر چه را خواست انجام دهد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور صلح افغانستاننیز امروز گفت:- " در نخست، باید به یک توافق دست یابیم و ببینیم که آن‌ها (طالبان) از آن پیروی می‌کنند یا خیر. اما آن‌ها می‌دانند که اگر آن را رعایت نکنند، چه پیامدی به دنبال خواهد داشت. اگر آن‌ها به آن‌چه تعهد می‌دهند؛ احترام نگذارند، ما آزاد هستیم که هرچه را می‌خواهیم انجام دهیم".

از سوی هم مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا از برگزاری نشست میان شهروندان افغانستان در قطر استقبال کرده و گفته، از اینکه طالبان با مقامهای ارشد حکومتی، زنان و جامعه مدنی پس از مدتها دور یک میز گردهم آمده اند تا کار دشوار پایان جنگ را آغاز کنند و یک آینده مشترک بسازند، امریکایی‌ها باید خرسند باشند.

نشست بین افغانی دوحه فردا نیز ادامه خواهد داشت. در کنار شماری از چهره‌های سیاسی که در نشست مسکو حضور داشتند، شماری از مقام‌های حکومتی به شمول نادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، شهرزاد اکبر، معاون شورای امنیت ملی، عبدالمتین بیگ، رییس و تیمور شاران، معاون اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی نیز در این نشست حضور دارند.

این نشست سبب شده که دور هفتم گفت‌وگوهای امریکا با طالبان نیز با وقفه‌ی دو روزه روبه‌رو شود. زلمی خلیل‌زاد این دور گفت‌وگوهایش را مثمرتر از قبل خوانده و گفته است که این گفت‌وگوها پس فردا دوباره از سر گرفته خواهد شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала