روسیه در مسابقه به خاطر نفوذ جهانی از امریکا پیش شده است

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه در مسابقه به خاطر نفوذ جهانی از امریکا پیش شده است
روسیه در مسابقه به خاطر نفوذ جهانی از امریکا پیش شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکای دچار دودسته گی توانایی مقابله با مساعی مسکو در باره تخریب دموکراسی ندارد و او ایتلاف های امریکایی را تحت الشعاع قرار میدهد. این مطلب در گزارش پنتاگون تذکر یافته که راجع به اوج «جنگ سیاسی» هشدار میدهد.

براین بیندر  (BRYAN BENDER) در مقاله خود در نشریه Politico (امریکا) مینویسد، در ارزیابی مفصل تحلیلی که پنتاگون و متخصصین مستقل در باره استراتژی ترتیب نموده گفته میشود، ایالات متحده به مقابله با روسیه در آن قواعد به رسمیت ناشناخته شده جنگ سیاسی که او به هدف تضعیف دموکراسی پیش می برد، آماده نیستند. این گزارش انتقادات را در باره برخورد ترامپ نسبت به مسکو که از جانب هردو حزب شنیده میشوند، تائید میکند.

در این گزارش 150 صفحه یی که برای کمیته متحد آمرین درستیزها آماده شده، گفته میشود که امریکا مانند گذشته مقیاس تجاوز روسیه را که پروپاگند و اطلاعات غلط را به هدف اثرگذاری بر اذهان عامه در اروپا، آسیای مرکزی، افریقا و امریکای لاتین پخش میکند، درست ارزیابی نمی کند. در تحقیق که در مدیریت مسوول «Politico» با آن آشنا شده، به نزدیک شدن خطرناک بین روسیه و چین که هراس در برابر ایتلاف های بین المللی امریکایی و وابستگی به «ثبات اقتدارگرا» آنها را باهم متحد می سازند، اشاره شده است.

ترتیب کنندگان گزارش اعتراف میکنند که بی نظمی داخلی در امریکا به امریکا در نشان دادن واکنش لازم مزاحمت میکند. آنها میگویند که امریکا امروز «قصه» (story) متقاعدکننده و جذاب، یعنی چنین نظریه انکشاف حوادث ندارد که به متحدین پیش کرده بتواند. در دوران جنگ سرد امریکا چنین «قصه» داشت و آن در پیروزی در آن جنگ به کشور کمک نمود.

در این تحقیق انتقادات به آدرس ترامپ وجود ندارند، اما آن در لحظه منتشر شده، وقتیکه عقاب های جنگ طلب از هردو حزب رئیس جمهور را به خاطر اظهارات مکرر غیرمحتاطانه او در باره ایتلاف های امریکایی در اروپا و آسیا، به خاطر سمپتی های آشکار او نسبت به رهبری اقتدارگرای نوع ولادیمیر پوتین و کیم جونگ این و همچنان به خاطر عادت نیشخندزدن بر شواهد آن که روسیه در انتخابات سال 2016 مداخله کرده بود، محکوم میکنند.

در گزارش غیرمحرم پنتاگون تحت عنوان «ارزیابی استراتژی کثیرالمحوری» هشدار دقیق مقامات عالی نظامی به رهبری ملکی راجع به تهدیدها برای امنیت ملی وجود دارد. استراتژیژستان هراس دارند که اگر این تهدیدها متوقف نشوند، در نهایت امر چنین مشی به منازعه مسلحانه منجر خواهد شد.

دریاسالار جیفری سیزیریوکو (Jeffrey Czerewko) معاون ریاست عملیات جهانی در کمیته متحد آمرین درستیزها در پیشگفتار گزارش می نویسد:« در چنین وضع رقابت اقتصادی، کمپاین های نفوذ، فعالیت های تشکیلات نظامی، مداخلات سایبری و جنگ سیاسی احتمالاً تقویت میشود».

او می افزاید:« چنین رویارویی خطر عدم تفاهم و اشتباهات بین کشورهای که قدرت بزرگ نظامی دارند، افزایش میدهد و این به افزایش خطر منازعه مسلحانه منجر میشود».

جیسون ویرچان (Jason Werchan) در یکی از فصول گزارش می نویسد:«سیستم جهانی و نفوذ امریکا در آن سرچپه خواهد شد، اگر مسکو و پیکن هنوز هم بیشتر باهم نزدیک شوند».

از طرف دیگر در گزارش راجع به ضرورت همکاری با روسیه در عرصه های کلیدی، به ویژه در عرصه تسلیحات هستوی صحبت شده است.

جان ارکویلا (John Arquilla)، یک شرکت کننده دیگر کلکتیف مولفان مینویسد:« مقصد چنین برخورد باید بازداری دول دیگر دارای سلاح هستوی، بشمول کوریای شمالی، چین، ایران، هند و پاکستان باشد. او می افزاید:« بازگشت به پیشنهاد رونالد ریگان همچنان میتواند به گام هشیارانه مبدل گردد که او در سال های 80 ارایه نموده بود. صحبت راجع به تحقیقات مشترک در عرصه تسلیحات ضدراکتی مطرح می باشد».

ارکویلا اعتراف میکند که بارک اوباما رئیس جمهور سابق در «فعال ساختن مجدد» سیاست خود با روسیه ناکام گردید و ترامپ نیز میخواست مناسبات را بهبود بخشد، ولی پروپاگند در چارچوب مبارزات انتخاباتی که ممکن از طرف مسکو سازماندهی شده باشد، به او مزاحمت نمود».

او می نویسد:« اما تا ناوقت نشده چنین گام باید برداشته شود. بالاخره، ایالات متحده با روسیه در عرصه تحقیقات فضایی همکاری نزدیک مینماید. آیا نمیتوان به توسعه همکاری هرچه بیشتر زمینی آمیدوار بود؟»

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала