مجلس سنا: آمریکا در مذاکرات قطر دنبال منافع خود است

© Photo / meshrano jirgaفضل الهادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه
فضل الهادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری جمهور، هفتمین دوره مذاکرات امریکا و طالبان روز شنبه در قطر آغاز شد تا هنوز ادامه دارد و گفته میشود که این دو طرف به توافقاتی نیز دست یافته اند.
اما از ندادن جزئیات این مذاکرات به ویژه شریک نساختن جزئیات آن با دولت افغانستان واکنش های در پی داشته است.
فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنا در نشست امروز سه شنبه (11 سرطان) در مورد این مذکرات گفت: امریکا در مذاکرات پشت پرده قطر اهداف استخباراتی خود را دنبال می‌کند و به همین خاطر هیچ گونه جزئیات این مذاکرات را با حکومت و مردم افغانستان شریک نمی‌کند، باید سیاستمداران افغانستان با دولت همکاری کنند و در مقابل سرنوشت مردم افغانستان با ابتکار به خرچ دهند.

میزبانی آلمان و قطر از  نشست بین‌الافغانی - اسپوتنیک افغانستان
میزبانی آلمان و قطر از نشست بین‌الافغانی

به گفته او، اگر امریکا واقعا دنبال مذاکرات بخاطر تامین صلح افغانستان است، باید روند این مذاکرات را بخاطر کشتار که طالبان در حمله انفجاری دیروز کابل به راه انداختن، حداقل برای یک روز متوقف میکرد.
ستانوران تاکید میکنند که هر مذاکره صلح لازمه برقراری آتش بس است اگر امریکا می خواهد روند صلح افغانستان دست یابید باید بر طالبان فشار وارد کند تا به خواست مردم افغانستان آتش بس کنند، در غیر آن کشتار مردم توسط طالبان، افغانها را به صلح نزدیک نمی کند.
مسلم یار با اشاره نشست بین الافغانی که قرار است هفته آینده به میزبانی مشترک آلمان و قطر برگزار شود، گفت که حکومت افغانستان و اکثر سیاسیون از برگزاری این نشست اطلاع ندارند.
او خطاب به حکومت گفت که ابتکار عمل این نشست را دست گیرد، در غیر آن مانع برگزاری این نشست شود.
این در حالی است که آلمان و قطر از نشست بین الافغانی را به تاریخ (7 و 8 جولای) مشترکاً میزبانی می کند،زلمی خلیلزاد نیز از این اقدام مشترک آلمان و قطر استقبال کرده است.
وزارت خارجه افغانستان نیز از برگزاری این نشست ابراز خوشبینی کرده؛ ولی جزئیاتی بیشتری در زمینه نداده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала