تاثیرات بندر چابهار در اقتصاد افغانستان

© Photo / ARG / ARGتاثیرات بندر چابهار در اقتصاد افغانستان
تاثیرات بندر چابهار در اقتصاد افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایران و هند در کنار افغانستان شاهرگ‌های اساسی و حمایت کننده‌گان بزرگ اقتصادی در افغانستان هستند

 به گزارش اسپوتنیک داوود هاشمی معاون والی هرات به رسانه ها گفت: با توافق میان کشورهای ایران، هند و افغانستان، بندر چابهار بمثابه بزرگترین پروژه اقتصادی کلید خورده و ایران و هند دو کشور بزرگ و شاهرگ‌های اساسی اقتصادی با حمایت از افغانستان نیز امروز دگرگونی بزرگی را در اقتصاد افغانستان به وجود آورده‌اند.
هاشمی افزود: بندر چابهار از نگاه اقتصادی یکی از ارزشمندترین پروژه‌های اقتصادی در طول سالیان گذشته در افغانستان بوده و این راه ترانزیتی چشمه‌ امیدی برای چرخه اقتصادی افغانستان است که از این طریق پس از این مصارف بازرگانان برای انتقال کالاها کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: همچنین صادرات و واردات در زمان کمتر و با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و افغانستان از این طریق به آسیای مرکزی و آسیای میانه متصل می‌شود.
وی همچنین گفت: ایجاد پروژه‌های مختلف اقتصادی با کمک کشورهای همسایه و دیگر کشورهای خارجی سبب کاهش فقر، اشتغال‌زایی، ثبات اقتصادی و امنیتی در افغانستان خواهد شد.
از طرفی دیگر دکتر فردین هاشمی مشاور اداره امور ریاست جمهوری افغانستان در این مورد گفت: در ۴ سال گذشته دولت افغانستان سیاست خارجی خود را براساس برنامه‌های اقتصادی به پیش برده و تلاش دارد تا راه‌های مختلف ترانزیتی را برای افزایش تبادلات اقتصادی ایجاد کند.
وی تاکید کرد: پس از ایجاد راه‌های ترانزیتی برای رشد اقتصادی افغانستان اکنون برنامه‌های مختلفی را برای استاندارد سازی بخش خصوصی در دست اجرا گرفته تا بتواند از این راه وارد اقدام شده و کالاهای تولیدی خود را برای صادرات و افزایش آمار صادرات آماده و ارسال کند.
وی افزود: بندر چابهار نه‌تنها یک پروژه عظیم در چرخه اقتصادی افغانستان است بلکه در ثبات و تامین امنیت در افغانستان گامی مهم و اساسی است.
وی با اشاره به کشور پاکستان که در برخی از پیشرفت‌های اقتصادی افغانستان سنگ اندازی می‌کند گفت: نتیجه این پروژه‌ها به مرور زمان دخالت‌های کشورها را برای بازگشت افغانستان به گذشته تلخ از بین خواهد برد.
لازم به ذکر است که نبود سردخانه‌های استاندارد در افغانستان، به‌خصوص در بندر چابهار برای نگهداری محصولات و کالاهای که یکی نگرانی‌های عمده است، تاحال نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала