تمرین در کابل حمله به واشنگتن؛ بلای داعش و دامن امریکا

© AP Photo / Maya Alleruzzoتمرین در کابل حمله به واشنگتن؛ بلای داعش و دامن امریکا
تمرین در کابل حمله به واشنگتن؛ بلای داعش و دامن امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات استخباراتی و امنیتی امریکا تاکید دارند که فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان، برای امنیت داخلی ایالات متحده امریکا یک تهدید "نگران‌کننده" است.

یک منبع استخباراتی نیروهای امریکایی در افغانستان در مصاحبه با آژانس اسوشتید پرس گفته است که گروه تروریستی داعش به جلب و جذب و فعالیت این گروه در شمال و شرق افغانستان جهت آمادگی برای انجام حملات تروریستی در کشورهای غربی و به‌خصوص ایالات متحده امریکا شدت بخشیده است.

به گفته این منبع، حملات اخیر گروه داعش در کابل "تمرینات" برای انجام حملات بزرگ در شهرهای اروپایی و امریکایی می‌باشد. به گفته وی، داعش تصمیم دارد تا فعالیت اش در شرق افغانستان را تا شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار توسعه بخشد.

پس از نشر این گفته‌ها، جنرال فرانک مک‌کینزی، فرمانده نیروهای بحری ایالات متحده امریکا در جریان بازگشت از سفر هشت روزه‌اش به قطر، عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر، هنگامی‌که طیاره‌اش برای سوخت‌گیری در پایگاه رامشتاین آلمان توقف کرده بود، به خبرنگاران گفت که گروه موسوم به "دولت اسلامی" یا داعش در افغانستان یک تهدید "بسیار نگران‌کننده" برای ایالات متحده امریکا است و تلاش‌های ضد تروریزم ایالات متحده امریکا باید فعالیت‌های این گروه را محدود کند.

به گفته این جنرال ارشد امریکایی، یگانه مانع برای انجام حملات تروریستی توسط این گروه در امریکا، فشار نظامی بر آنها می‌باشد.

مک‌کنزی گفت:

"دولت اسلامی در افغانستان مطمئناَ آرزوی حمله به ایالات متحده امریکا را دارد. این ارزیابی واضح ماست؛ تا زمانی که ما فشار را بر این گروه حفظ کنیم، آنان قادر به این کار نخواهند بود".

اما به باور کارشناسان، فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان در سطحی نیست که امنیت داخلی ایالات متحده امریکا را تهدید کند.

جنرال گل احمد اعظمی، عضو مجلس سنای افغانستان در مصاحبه با آژانس اسپوتنیک گفت:

"من فکر نمی‌کنم که داعش اینقدر یک تهدید کلان و قوت کلان باشد، مبارزه با داعش به یک هماهنگی جهانی نیاز دارد، به‌خصوص کشورهای قدرتمند جهان، اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد مثل روسیه و ایالات متحده امریکا باید از تروریزم یک تعریف مشخص داشته باشند".

آقای اعظمی با تاکید بر اهمیت مذاکرات با نمایندگان گروه طالبان و دست‌یابی به توافق برای صلح در افغانستان گفت: "به عقیده من در صورتی که مذاکرات با طالبان نتیجه بدهد، هیچ گروه دیگر تهدید شده نمی‌تواند و اگر تهدید هم باشد، مهار می‌شود".

وی با ابراز امیدواری برای ایجاد هماهنگی میان ایالات متحده امریکا و روسیه گفت:

"ایجاد هماهنگی میان امریکا و روسیه، و نتیجه‌دادن مذاکرات صلح با طالبان، خود ختم جنگ در افغانستان است و ختم گروه‌های دیگر تروریستی است".

به گفته این نظامی پیشین افغانستان، هیچ گروه تروریستی دیگری به جز گروه طالبان در افغانستان "تهدید" شمرده نمی‌شود، زیرا خواص و برخورد این گروه‌ها با رسوم و عنعنات مردم افغانستان مشابه و سازگار نیست، لذا در صورت نتیجه‌دهی مذاکرات و همکاری مشترک روسیه و امریکا در راستای افغانستان، فعالیت داعش در افغانستان خود به خود از بین می‌رود.

وی در اخیر افزود:

"وقتی طالبان با حکومت یکجا شود و حکومت مشترک تشکیل شود، داعش دیگر در افغانستان جای پا ندارد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала