واشنگتن از ادامه کار روی چهار موضوع مهم روند صلح افغانستان خبر داد

© AP Photo / Susan Walshواشنگتن
واشنگتن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده امریکا می گوید در پیوند با گفت‌وگوهای صلح افغانستان روی چار موضوع کار میکند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که هم اکنون زلمی خلیل‌زاد فرستادۀ ویژۀ این کشور برای صلح افغانستان در بارۀ خروج سربازان امریکایی، گرفتن تضمین‌های ضد هراس افگنی طالبان ، گفت‌وگوهای میان افغانان و کاهش خشونت‌ها کار می‌کند.
این وزارت می‌افزاید که آقای خلیل‌زاد گفت‌وگوهای طولانی‌یی با رییس‌جمهور غنی در بارۀ آماده‌گی برای گفت‌وگوها میان افغانان داشته است.
وزارت خارجه ایالات متحده بر جنگ با طالبان و گفت‌وگو با این گروه به گونۀ همزمان تاکید می ورزد. 

گفتگوی ویژه با کرزی: «لویه جرگه، برای ممانعت از صلح بود» + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی ویژه با کرزی: «لویه جرگه، برای ممانعت از صلح بود» + ویدیو

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد درجریان دیدار اخیرش با رهبران افغانستان درکابل براهمیت گفت‌وگوها میان افغانان گفت تاکید کرده است.
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این باره گفت:«ما چهار رکن داریم که سفیرخلیل‌زاد درحال کار روی آنها در باره افغانستان است، خروج سربازان امریکایی، تضمین‌های ضد هراس افگنی وهمکاری، گفت‌وگوها میان افغانان وکاهش خشونت ها. شما می دانید که خلیل‌زاد درکابل با رییس‌جمهورغنی گفت‌وگوهای طولانی در باره آماده‌گی برای گفت‌وگوها میان افغانان داشته است و او می‌داند که این گفت‌وگوها مهم استند.»
این در حالیست که، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین امیدوار است تا به گفته او واشنگتن ازآرزوها و نیازهای مردم افغانستان در پیوند با صلح، سو استفاده نکند.
آقای کرزی بیان داشت:« تا حال ما علایم عدم صداقت شان را ندیده‌ایم، ولی کندی این پروسه سبب تشویش و نگرانی ما گردیده است. سوال مطرح میشود که چرا این پروسه آهسته به پیش میرود. از سوی دیگر اظهارات برخی از مقامات امریکا به شک ما می‌افزاید. به طور مثال، از یک طرف پروسه صلح جریان دارد و آقای خلیل‌زاد کوشش جدی در این راستا دارد و از طرف دیگر میبینیم که نظامیان امریکا شدت حملات بر مردم افغانستان و خانه‌های شان را افزایش داده اند و با بمباران خود زنان و اطفال ما را میکشند. این مسأله نیز قابل سوال است و ما این سوال را از مقامات امریکایی پرسیده‌ایم.»
آقای کرزی نقش روسیه را در روند صلح افغانستان برجسته می داند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала