ترزا می از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد

© REUTERS / Toby Melvilleترزا می از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد
ترزا می از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخست وزیر بریتانیا رسما از رهبری حزب محافظه کار کنار رفت.

به گزارش اسپوتنیک، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا امروز رسما از رهبری حزب محافظه کار کناره گیری کرده، اما تا انتخاب جانشین همچنان نخست وزیر باقی خواهد ماند.
دو هفته پیش خبر استعفایش را اعلام کرد. او از این که نتوانسته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به سرانجامی برساند عمیقا ابراز تاسف کرد.
تاکنون 12 نماینده حزب محافظه کار خود را برای رهبری این حزب نامزد کرده اند. هر کسی که در این رقابت درون حزبی به پیروزی برسد در نهایت نخست وزیر خواهد شود.
انتظار می رود که رهبر آینده حزب در 22 جولای اعلام شود.
ترزا می استعفای رسمی خود را در نامه‌ای به فراکسیون حزب محافظه‌کار (کمیته 1922) اعلام کرد و تا ساعاتی دیگر فرایند نام‌نویسی برای تعیین جانشین وی اعلام می‌شود. این فرایند ساعت 10 صبح روز دوشنبه 20 جوزا آغاز و 5 عصر همان روز بسته خواهد شد، سپس انتخابات حزبی برگزار می‌شود.
کمیته 1922 حزب، مسئول برگزاری انتخابات است و به طور طبیعی از همان شیوه‌ای که در سال 2016 میلادی منجر به انتخاب ترزا میشد، استفاده خواهد کرد. البته این موضوع باید به تایید هیات رییسه حزب محافظه‌کار برسد.
بر اساس این رویه، همه نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار می‌توانند نامزد رهبری حزب شوند، به این شرط که دست‌کم دو نماینده دیگر از آنها حمایت کنند.
اگر نامزدها بیش از سه نفر باشند، هرچند بار که لازم باشد از نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام رأی می‌گیرند تا فقط دو نامزد باقی بمانند. (در هر مرحله رأی‌گیری، کسی که کمترین رأی را داشته باشد حذف می‌شود). با تعیین دو نامزد نهایی، انتخاب به اعضای حزب در سراسر انگلیس واگذار می‌شود.
این فرایند معمولاً بین چهار تا 6 هفته طول می‌کشد و بر اساس جدول زمان‌بندی انتظار می‌رود جانشین ترزا می حداکثر تا 22 جولای (اول سرطان) تعیین شود.
تاکنون جمعاً10 نفر نامزدی خود را برای رهبری حزب محافظه‌کار رسماً اعلام کرده‌اند که ممکن است این تعداد تا دوشنبه کم یا زیاد شود.
از جمله مهم‌ترین چهره‌ها برای رهبری حزب محافظه‌کار بوریس جانسون وزیر خارجه سابق؛ جرمی هانت وزیر خارجه کنونی؛ مت هنکوک وزیر صحت، دومینیک راب نماینده پارلمان و وزیر اسبق برگزیت؛ مایکل گوو وزیر محیط‌زیست، غذا و امور روستایی؛ ساجد جاوید وزیرداخله و روی استوارت وزیر امور توسعه بین‌الملل، می باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала