تشدید تنش های بی سابقه میان امارات و بحرین

© AP Photo / Hassan Ammarتشدید تنش های بی سابقه میان امارات و بحرین
تشدید تنش های بی سابقه میان امارات و بحرین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شبکه اجتماعی توییتر از جاسوسی امارات از بحرین و تنش بی‌سابقه بین شاه بحرین و ولیعهد ابوظبی خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه الشرق، تعدادی از حساب ها در شبکه اجتماعی توییتر از جمله حساب "الشبکه العربیه" نوشتند. مسئولان امنیتی بحرین هسته جاسوسی امارات را در منامه کشف و ضبط کردند و همین امر باعث تنش بی سابقه ای بین حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی شده است.
حساب "نائب تائب" بحرینی که کاربران زیادی آن را دنبال می کنند، آورده است: سفر اخیر شاه بحرین به امارات برای بحث در این زمینه و مهار وضعیت به دستور سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی بود که نارضایتی خود را از محمد بن زاید ابراز داشته و از وی خواسته است تا این پرونده را بدور از چشم رسانه های حل و فصل کند.
این حساب افزود: شک و تردید وجود دارد که احتمالا برخی عناصر ارتش و گارد ملی بحرین نیز در این پروژه جاسوسی برای ابوظبی دست داشته باشند. همین امر باعث شد تا شاه بحرین نشستی فوری را با افسران بلندپایه دستگاههای امنیتی خود برگزار کند.
حساب "نائب تائب" نوشت: شاه سعودی در تماس تلفنی با نظیر بحرینی خود گفت که مرحله کنونی تاب تحمل هرگونه تنش در روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را ندارد. وی سپس از شاه بحرین خواست تا رسوایی جاسوسی امارات را در پس پرده و دور از چشم رسانه ها و بدون جنجال دنبال کند.
این حساب مشهور تصریح کرد: در جریان نشست شاه بحرین و ولیعهد ابوظبی، محمد بن زاید به جاسوسی علیه بحرین و اعضای خاندان حاکم و شخصیت های رسمی و مراجع امنیتی اعتراف کرد.
محمد بن زاید به شاه بحرین اطمینان داد که جاسوسی علیه دفترسلطنتی بحرین و فرزندان شاه بحرین نبوده است. وی همچنین هرگونه همکاری جاسوسی بین ابوظبی و مراجع مستقیم در بحرین را رد کرد و گفت که جاسوسی از طریق برنامه الکترونی "بیگاسوس" بوده است. این برنامه تولید شرکت "اس ان او" اسرائیل است. تخصص این شرکت در جنگ الکترونیک است.
محمد بن زاید برای جلب شاه بحرین وعده کمک های بیشتر به وی را داد که این کمک ها در قالب وام های ساده نیست بلکه هدیه ای 2 میلیارد دالری برای برنامه توازن مالی در دولت بحرین به منظور ثبات مالی عمومی و ادامه تحریک رشد اقتصادی براساس معیارهای علمکرد و شاخص های خاص است.
پیش از این خبرگزاری رویترز نیز پیشتر در گزارشی مفصل از دست داشتن امارات در جلب ماموران سابق آژانس امنیت ملی امریکا و سازمان اطلاعات این کشور برای جاسوسی از "دشمنان خود" و هک تلفن ها و رایانه های آنها خبر داده بود.
به نوشته این خبرگزاری، پروژه سری امارات به نام "رافین" یا "الغراب الاسود" بود. تیم سری این پروژه متشکل از بیش از 12 مامور سازمان اطلاعات امریکا برای زیر نظر گرفتن دولت های دیگر و عناصر مسلح و فعالان حقوق بشر منتقد رژیم بحرین بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала