هند در فضا به امریکا، چین و جاپان رسیده است

© Photo / ISROهند در فضا به امریکا، چین و جاپان رسیده است
هند در فضا به امریکا، چین و جاپان رسیده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هند گام چشمگیر دیگر بسوی دولت کاملاً مستقل فضایی برداشته است. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) در روز چهارشنبه جدیدترین سفینه اکتشافی RISAT-2B که توانایی پیشبرد مشاهدات در روی زمین حتی در ابر غلیظ دارد، به مدار رساند.

پرتاب راکت حامل PSLV-C46 با سفینه 615-کیلوگرامه از میدان فضایی در جزیره شریهاریکوتا در خلیج بنگال صورت گرفت.

در تبصره های محدود آژانس های خبری خبر داده شده که سفینه اکتشافی به مدار تعیین شده رسانده شده است. خاطرنشان میگردد که این سفینه میتواند در هرگونه شرایط جوی روز و شب مشاهدات خود را پیش برد و در صورت "جای برای تردید نمی گذارد"، اگر نیروهای مسلح هند عملیات، مشابه حمله هوایی بر شهر بالاکوت پاکستان انجام دهند. (میخواهیم یاداوری نمائیم که حمله هوایی در تاریخ 26 فبروری زمان رخ داد، وقتیکه 12 طیاره نیروی هوایی هند از خط کنترول در کشمیر عبور نمودند، تا بر کمپ احتمالی تربیه تروریستان در خاک پاکستان ضربات وارد سازند). در هر صورت، کایلاسوادیوو سیوان رئیس ISRO، ضمن تبصره بر پرتاب سفینه، آن را بسیار عالی نامید و خاطرنشان ساخت که جدیدترین طرح های دانشمندان هندی امکانات نیروهای مسلح جمهوری را در کنترول بر مرزهای غربی و شرقی بطور قابل ملاحظه بهبود می بخشد. سفینه نو که توسط عصری ترین رادار تجهیز شده، به نیروهای مسلح هند امکان دریافت معلومات دقیق و  پیگیری فعالیت های آنها را در هرگونه شرایط جوی فراهم می سازد. RISAT-2B همچنان میتواند برای نیازمندی های زراعتی، جنگل داری و پیگیری حوادث طبیعی استفاده شود. این همه دلیل اضافی به هند برای اعلام نمودن این امر به دست داد که کشور شان دولت کامل فضایی است.

ایوان مایسییف، آمر انستیتوت سیاست فضایی و رهبر علمی کلوپ فضایی مسکو، عضو شورای کارشناسان مربوط حکومت روسیه در مصاحبه با «نی زاویسیمایا گازیته» گفت که واژه "دولت کامل فضایی" — این واژه اختراع شده نو هندی نیست. در  حال حاضر 10 دولت: فدراسیون روسیه،امریکا، اروپا، جاپان، چین، هند، اسرائیل، ایران، کوریای شمالی و جنوبی در این جمله شامل می باشند.

پیشاهنگ بودن در عرصه راکتی-فضایی — کار نهایت گرانبها است. در این روزها جیم برایدینستاین مدیر اداره ملی در باره هوانوردی و تحقیق ساحه فضایی ناسا حدود تقریبی برنامه پیاده شدن ستاره شناسان امریکایی در مهتاب تا سال 2024 ترسیم کرد. بهای مجموعی آن را 15-25 میلیارد دالر تشکیل خواهد داد. در عین حال بودجه سالانه ناسا از 21 میلیارد دالر فعلی بطور قابل ملاحظه افزایش می یابد.

ایوان مایسییف خاطرنشان ساخت:"از نقطه نظر رهبران هند، کلمه "کامل" بدان معنی است که دولت برعلاوه وظایف دیگر جز نظامی فعالیت فضایی نیز دارد. از جمله دول فضایی حالا چنین فعالیت ها را ایران و دو کوریا پیش میبرند. به اساس وریانت «نیرومندترین ها» — روسیه، امریکا، چین و حالا هند سلاح ضربتی فضایی در اختیار دارند. سفینه اکتشافی RISAT-2B پرتاب شده — اولین سفینه سلسله پلان شده سه سفینه اکتشاف راداری می باشد و این پیروزی جدی شمرده میشود. حالا چنین سیستم ها را فقط امریکا، چین و جاپان دارند».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала