هشدار سازمان ملل متحده در باره خطر «پسماندهای هسته‌ای» امریکا

© Photo / NASA's Earth Observatoryهشدار سازمان ملل متحده در باره خطر «پسماندهای هسته‌ای» امریکا
هشدار سازمان ملل متحده در باره خطر «پسماندهای هسته‌ای» امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل متحد از بروز مواد رادیواکتیو از از گنبد بتنی حاوی پسماندهای انباشته شده از آزمایش های هسته‌ای امریکا، به اقیانوس آرام، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در جمع دانشجویان کشور فیجی، از این گنبد که در جزیره مرجانی انوتاک در جزایر مارشال واقع شده با عنوان تابوتی برجای مانده از آزمایشات هسته‌ای دوره جنگ سرد در اقیانوس آرام، یاد کرد و با اشاره به انفجارات هسته‌ای امریکا و فرانسه در منطقه، از قربانی شدن اقیانوس آرام در گذشته گفت.

این انفجارها باعث شد تا بسیاری از ساکنان جزایر مارشال به ناچار خاک آبا و اجدادی خود را ترک کنند و هزاران نفر دیگر از آنان را در معرض ذرات رادیواکتیو قرار داد.

گوترش که با هدف افزایش آگاهی ها در مورد مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی به اقیانوس آرام جنوبی سفر کرده، در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ساکنان جزایر این اقیانوس هنوز برای مقابله با پیامدهای ناشی از آزمایشات هسته‌ای به کمک نیاز دارند.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، این آزمایشات اثرات قابل توجهی بر سلامت افراد گذاشته و آب برخی مناطق را مسموم کرده است.

به گزارش الجزیره، گنبد مذکور که ضخامتی 45 سانتیمتری دارد، در اواخر دهه 70 میلادی بر روی بقایای رادیواکتیو برجای مانده از انفجارهای هسته‌ای که در چاله‌ای دفن شده بودند، ساخته شد.

اما از آن جایی که بخش تحتانی این چاله هیچ‌گاه پوشانده نشد، همواره نگرانی هایی نسبت به نشت پسماند هسته‌ای به اقیانوس وجود داشته است.

علاوه بر آن، با گذشت زمان ترک هایی بر دیواره این گنبد به وجود آمده و خطر آن وجود دارد که این سازه در اثر برخورد یک طوفان گرمسیری درهم بشکند.

آقای گوترش از نشت مواد رادیواکتیو از گنبد بتنی حاوی پسماندهای انباشته شده از آزمایش های هسته‌ای امریکا، به اقیانوس آرام، ابراز نگرانی کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала