کرزی: از عدم اشتراک در «لویه جرگه» پشیمان نیستم

© Sputnik / P. Mamaghani حامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور پیشین کشور گفت که از اینکه در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک نکرده است پشیمان نیست، زیرا در برگزاری آن وحدت‌نظر وجود نداشت.

به گزارش اسپوتنیک، جرگه مشورتی صلح هفته پیش با حضور بیش از 3هزار نماینده توسط ارگ ریاست جمهوری در کابل برگزار شد.
بسیاری از رهبران سیاسی افغانستان این جرگه را تحریم کردند و چهره‌های سرشناس از جمله حامدکرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز از حضور در آن خودداری کردند.
این جرگه در نهایت با صدور قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح، تعبیر مشترک طالبان و علمای کرام افغانستان از اسلام، حفظ نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور شد.
حامد کرزی در واکنش به این موضوع تصریح کرد که از پیشنهادات روشنی که در نتیجه این جرگه برای صلح صورت گرفته حمایت می‌کند، زیرا در اصل گرد آمدن مردم و برگزاری جرگه مشکلی وجود ندارد.
وی ، با اشاره به ماده سوم قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح نیز تصریح کرد که این ماده باعث ایجاد مشکلات بیشتر در روند صلح کشور خواهد شد.
رییس جمهور پیشین کشور تأکید کرد که به‌جز یک ماده قطعنامه لویه جرگه که در آن برداشت‌های متفاوت از دین اسلام عامل جنگ در کشور دانسته شده است با سایر مواد آن موافق است.
کرزی خاطرنشان کرد که جرگه‌ها در تاریخ افغانستان همواره از مشکلات در کشور گره‌گشایی کرده است، اما جرگه مشورتی صلح از سوی دولت در زمان درستی برگزار نشد.
وی افزود که از اینکه در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک نکرده است پشیمان نیست، زیرا در برگزاری آن وحدت‌نظر وجود نداشت.
حامد کرزی با بیان این مطلب که از ابتدای کار می‌دانست که طالبان نتیجه لویه جرگه مشورتی صلح را نخواهد پذیرفت اظهار داشت: به اشرف غنی یادآوری کردم که زمان برای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح مساعد نیست، این جرگه یا باید از همان ابتدا برگزار می‌شد یا باید در پایان کار برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала