رئیس اجراییه دولت افغانستان: جرگه مشورتی صلح هیچ دست آوردی به دنبال نداشت

© Sputnikرئیس اجراییه دولت افغانستان: جرگه مشورتی صلح هیچ دست آوردی به دنبال نداشت
رئیس اجراییه دولت افغانستان: جرگه مشورتی صلح هیچ دست آوردی به دنبال نداشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجراییه دولت افغانستان گفته است، که جرگه مشورتی هیچ دست آوردی برای شهروندان افغانستان نداشته است.
عبدالله به دعوت اردوغان به ترکیه سفر کرد - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله به دعوت اردوغان به ترکیه سفر کرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اناتولی، عبدالله عبدالله رئیس اجراییه دولت افغانستان گفته است، که این جرگه هیچ دست‌آورد جدیدی برای مردم افغانستان نداشته است.

دکتر عبدالله عبدالله،‌ رئیس اجراییه دولت وحدت ملی افغانستان در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری اناتولی اظهار داشت: برگزاری جرگه مشورتی صلح علی‌رغم تحمیل هزینه سنگین مالی بر مردم و ایجاد چند روز توقف در فعالیت‌های اقتصادی و دولتی، دستاورد جدیدی برای کشورمان نداشته است.وی در ادامه روند برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان و مفاد قطع‌نامه پایانی آن را چنین ارزیابی کرد:

"لویه جرگه مشورتی صلح امروز پایان یافت. اعلام یک هفته تعطیلات در افغانستان، همه فعالیت‌های اقتصادی و کارهای دولتی در کشورمان را متوقف کرد. باید روزی قضاوت شود که آیا نیازی به چنین همایشی بود یا خیر. آنچه که در این جرگه ارائه شد، چیزی جدیدی نبود. ما دلایلی برای عدم شرکت در این همایش داشتیم. نمایندگان مردم از مناطق و اقشار مختلف در این نشست حضور یافتند. چنین نشستی باید پس از توافق صلح برگزار می‌شد. پس از آن می‌توانستیم یک گردهمایی گسترده با حضور دولت،‌ احزاب و نمایندگان اصلی مردم داشته باشیم. چندی پیش نشست «شورای رهبری مصالحه» در کابل انجام شد. بیشتر مفاد قطع‌نامه جرگه، در همان جلسه شورای مصالحه نیز بحث و تصمیماتی اتخاذ شده بود. احترام به اجماع مردم خوب است، اما در قطع‌نامه امروز جرگه نکات جدیدی دیده نمی‌شود".

تاکید می‌کنم این جرگه دستاورد جدیدی نداشت. با این وجود از اینکه هیچ حادثه ناگواری طی پنج روز این نشست رخ نداد، خرسند هستیم. پولیس تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ و مردم نیز همکاری کردند، اما بدون تردید جرگه هزینه سنگینی هم بر مردم تحمیل کرد".

یادآوری می کنیم، که جرگه مشورتی صلح از نهم ثور آغاز و پیش از ظهر روز جمعه (۱۳ ثور) پایان یافت. در این جرگه ۳۲۰۰ نفر از سراسر افغانستان شرکت کرده بودند و روی دو موضوع اساسی، تعریف و چگونگی دستیابی به صلح تعیین حدود و چهارچوب مذاکره با تحریک طالبان، بحث کردند.

اعضای ‌جرگه‌ی مشورتی صلح در روز پایانی این جرگه با صدور قطع‌نامه‌ی ۲۳ ماده‌ای خواست‌های مشخص مردم افغانستان به‌شمول اعلام آتش‌بس فوری و دوطرفه، ترتیب جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حفظ قانون اساسی، حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته و… را مطرح کردند.

رئیس جمهور افغانستان نیز ضمن پذیرفتن این قطع‌نامه گفت که مشوره‌ی جرگه نقشه‌ی راه و برنامه‌ی عمل دولت خواهد بود. غنی در مراسم پایانی این جرگه همچنان گفت خواست مردم برای اعلام آتش‌بس را در صورتی می‌پذیرد که گروه طالبان نیز در این راستا آمادگی نشان بدهد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала