صلاح الدین ربانی: در سال گذشته 4448 پاسپورت سیاسی باطل شده است

© Sputnik / SCO Host Photo Agency /  مراجعه به بانک تصاویر صلاح الدین ربانی: در سال گذشته 4448 پاسپورت سیاسی باطل شده است
صلاح الدین ربانی: در سال گذشته 4448 پاسپورت سیاسی باطل شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت، که 4448 پاسپورت سیاسی توسط این وزارت باطل شده است.
صلاح الدین ربانی: برای مذاکرات صلح با طالبان هیچ بدیلی وجود ندارد - اسپوتنیک افغانستان
صلاح الدین ربانی: برای مذاکرات صلح با طالبان هیچ بدیلی وجود ندارد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در برنامه «حساب‌دهی حکومت به ملت» در کابل گفت، که این وزارت سال گذشته در عرصه‌های دیپلماسی چند جانبه و در عرصه‌های امنیتی، سیاسی، فرهنگی نقش متبارز و فعال داشته است.
او گفت، این وزارت در عرصه گسترش روابط دوجانبه، همکاری‌های راهبردی، تقویت دیپلماسی چندجانبه اقتصادی، تقویت جایگاه افغانستان در عرصه بین‌الملل از جمله از طریق دو چهارچوب ریکا و پروسه قلب آسیا و متنوع‌سازی مسیرهای ترانزیتی و افزایش تحرک منطقه‌ای و تقویت تلاش‌های پروسه صلح افغانستان، دستاوردهایی خوبی داشته است.
آقای ربانی گفت، وزارت خارجه با درک اینکه منابع بشری کارآمد و متخصص و متعهد یکی از عوامل موفقیت در عرصه دیپلماسی است، در سال گذشته تلاش‌های خود را در عرصه اصلاحات ساختاری کدری ادامه داده است.
او گفت: در همین زمینه برای اصلاحات و کوچک سازی ساختار وزارت خارجه، طرح سه ساله‌ای تشکیل شده که در بر اساس آن 145 تن تا پایان سال 1400از تشکیل وزارت خارجه حذف خواهد شد.
سرپرست وزارت خارجه افغانستان همچنین گفت، که استخدام در وزارت خارجه در سال‌های اخیر بر اساس امتحان کانکور و زیر نظارت کمیسیون اصلاحات اداری، اعضای پارلمان و برخی از استادان دانشکده حقوق بوده که سال گذشته 43 تن جذب این وزارت شده است.
ربانی خاطرنشان کرد؛ در ادامه اصلاحات بنیادین در این وزارت، 4448 پاسپورت سیاسی که در سال های قبل، به صورت غیرمعیاری توزیع شده بود، باطل شده است.
او گفت: در عرصه گسترش روابط دوحانبه با کشورهای مختلف و ایجاد یک رویکرد درازمدت در سال گذشته، نشست‌های مشورتی با کشورهای قرقیزستان، چک و سویس و امریکا برگزار شده است.
وی افزود: به منظور تنظیم همکاری دراز مدت با جمهوری اسلامی ایران، گفتگوها در قالب 5 کمیته کاری از جمله در عرصه تجارت، امنیت و موضوعات مرتبط به آب و امور مهاجرین در سال‌های گذشته با این کشور ادامه داشته است.
این مقام وزارت خارجه می‌گوید؛ بر اساس موافقتنامه انتقال محکومان و زندانیان میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، تعداد 649 زندانی به افغانستان انتقال یافته است.
ربانی در ادامه بیان کرد؛ به منظور تطبیق موافقت‌نامه راهبردی هند و افغانستان، جلسات 4 گروه کاری مشترک در کابل و دهلی برگزار شد. همچنین برای بهبود روابط دو جانبه نشست‌های متعددی میان وزرای خارجه دو کشور افغانستان و پاکستان صورت گرفته است.
او گفت، به هدف گسترش روابط با حوزه‌های کشورهای اروپایی و تراکم مهاجران افغانستانی در یونان، برای عرصه خدمات کنسولی سفارت افغانستان در آتن افتتاح شد.
ربانی بیان کرد؛ سال گذشته دومین نشست پروسه کابل با حضور 29 کشور و سازمان بین المللی در کابل برگزار شد، که این یکی از دستاوردهای این وزارت در عرصه صلح بوده است.
سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان افزود: افغانستان همچنین در سال پیش توانست در یک روند رقابتی، عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل را برای دوره سال‌های 2018 تا 2020 حاصل کند، همچنین سمت هایی مانند ریاست کمیته اجرایی کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان را بر عهده داشته است.
او افزود: افغانستان برای نخستین بار در تاریخ عضویتش در سازمان ملل متحد، دو قطع‌نامه را تحت عناوین مقابله با تهدید ناشی از مواد انفجاری تعبیه شده و روز بین‌المللی یادآوری و قدردانی از قربانیان تروریسم طرح نموده که این قطع‌نامه‌ها به تصویب مجمع عمومی سازمان‌ملل رسیده است.
ربانی در پایان این برنامه و در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد نشست مسکو گفت، که «طبعاً آجندای این نشست پروسه صلح افغانستان است و ما از تلاش‌های قدرت‌های منطقه و بین‌المللی در آوردن صلح و ثبات در افغانستان استقبال می‌کنیم و مطمین استیم که نتیجۀ این نشست‌ها، ایجاد یک اجماع قوی بین‌المللی و منطقوی شود که در اثر از آن ما شاهد صلح و ثبات واقعی در افغانستان باشیم».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала