واکنش وزارت خارجه روسیه به لغو نشست بین‌الافغانی در دوحه

© AFP 2023 / Joel Sagetواکنش وزارت خارجه روسیه به لغو نشست بین‌الافغانی در دوحه
واکنش وزارت خارجه روسیه به لغو نشست بین‌الافغانی در دوحه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که از لغو نشست نشست بین‌الافغانی در دوحه متاثر شده و امیدوار است تا افغان‌ها مشکلات به میان آمده را حل نمایند و به مذاکرات برگردند.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه، ۲۵ اپریل) در نشست خبری گفت: "این نشست قرار بود از ۱۹ — ۲۱ اپریل در دوحه برگزار شود. ما از این تصمیم سازماندهندگان متاثر شده ایم، زیرا چنین فارمت بین‌الافغانی به عنوان موثرترین کانال گفتگو بین قدرت‌های مختلف سیاسی افغانستان، به شمول حکومت فعلی، اپوزیسیون مسلح و طالبان، شمرده می‌شود".

حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: لغو نشست دوحه تقصیر طالبان نیست

وی افزود: "ما امیدواریم که افغان‌ها بالاخره خود شان مشکلات به میان آمده را حل کنند و به مذاکراتی که اهمیت سرنوشت‌ساز برای دولت شان دارد، برگردند".

طالبان در ماه نومبر سال گذشته برای نخستین بار در کنفرانسی که درمورد افغانستان در مسکو برگزار شده بود، اشتراک ورزیدند و با اعضای شورای عالی صلح افغانستان که از حکومت نمایندگی نمی‌کردند، دیدار و در مورد راه‌های ممکن آغاز مذاکرات با کابل گفتگو نمودند. سپس در ماه فبروری سال جاری دور نخست "مذاکرات بین‌الافغانی" در مسکو برگزار شد که در آن نمایندگان احزاب و جنبش‌های مختلف سیاسی افغانستان به شمول طالبان، شرکت ورزیدند.

قرار بود دور دوم این مذاکرات از تاریخ ۱۹ — ۲۱ اپریل در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شود اما یک روز قبل از آغاز مذارکرات اعلام شد که این نشست به تاخیر افتاده است.

هرچند حامد کرزی، رئيس جمهور پیشین افغانستان به این باور است که آمادگی‌ها برای برگزاری نشست جدید در دوحه جریان دارند و این نشست لغو نشده است، اما کارشناسان می‌گویند که برگزاری این نشست در آینده نزدیک به دلیل موضع حکومت افغانستان، دشوار خواهد بود.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала