آیا ترامپ قطعنامه درمورد یمن را بخاطر ایران وتو کرد؟

© AFP 2023 / Nicholas Kammآیا ترامپ قطعنامه درمورد یمن را بخاطر ایران وتو کرد؟
آیا ترامپ قطعنامه درمورد یمن را بخاطر ایران وتو کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئيس جمهور امریکا قطعنامهٔ کانگرس این کشور مبنی بر توقف حمایت از ائتلاف عربی در یمن را وتو کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، جوزف هرسن، معاون سازمان غیردولتی "دفتر بین‌المللی صلح" گفته است که وتو نمودن قطعنامهٔ کانگرس ایالات متحده امریکا برای توقف حمایت این کشور از ائتلاف عربی در یمن، به‌دلیل علاقه ترامپ به حمایت از عربستان سعودی و کاهش نفوذ منطقوی ایران، مرتبط است.

کاخ سفید امروز (چهارشنبه، ۱۷ اپریل) با نشر یک اعلامیه به جواب پیشنهاد کانگرس مبنی بر توقف حمایت نظامی ایالات متحده امریکا از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن، آمده است که دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده امریکا این قطعنامه را وتو نموده است. این در حالیست که سند مذکور مورد حمایت هر دو اتاق کانگرس امریکا قرار گرفته بود. این لایحه توسط سناتور جمهوری‌خواه مایک لی و سناتور دیموکرات برندی ساندرس، ارائه شده بود. ساندرس اعلام کرده بود که ایالات متحده امریکا نباید بیش از این با "مقامات سرکوب‌گر" عربستان سعودی همکاری کند.

ترامپ قطعنامه  کنگره برای عدم حمایت از عربستان سعودی را وتو کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ قطعنامه کنگره برای عدم حمایت از عربستان سعودی را وتو کرد

معاون دفتر بین‌المللی صلح می‌گوید: "با در نظر داشت اینکه در میان عوامل، علایق شخصی مالی نیز بوده می‌تواند، عامل اصلی آن تلاش ایالات متحده برای مهار ساختن ایران و یا هم تغییر قدرت در آنجا می‌باشد. زیرا حکومت تهران برای تسلط منطقوی ایالات متحده امریکا و نفوذ عربستان سعودی یک چالش است، ایالات متحده در همکاری با عربستان سعودی، اسرائیل و دیگر قدرت‌های کوچک‌تر در راستای مهار ساختن ایران کار می‌کنند و تلاش دارند رژیم را تغییر دهند".

وی خاطر نشان ساخت که با در نظر داشت اختلافات ایدیولوژیکی میان ایالات متحده و ایران، که با آمدن ترامپ تشدید یافته اند، کانگرس امریکا ممکن است از هرنوع اقدام نظامی در تنگهٔ هرمز، حمایت کند.

بحران نظامی — سیاسی در یمن میان حکومت به رهبری رئيس جمهور عبد ربه منصور هادی و شورشیان حوثی جنبش شیعیان "انصارالله" از سال ۲۰۱۴ بدینسو جریان دارد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیروهای حکومتی یمن را بر علیه شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۵ بدینسو حمایت می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала