رئیس جمهور عراق: جنایات صدام نباید فراموش شود

© AFP 2023 / Chris Hondrosرئیس جمهور عراق: جنایات صدام نباید فراموش شود
رئیس جمهور عراق: جنایات صدام نباید فراموش شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک گور دسته جمعی از کردهای عراقی که توسط نیروهای حکومت صدام حسین رهبر سابق عراق که در سال 2003 میلادی از قدرت برکنار شد، در جنوب آن کشور کشف شد.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که این گور اخیرا در منطقه‌ای صحرایی به فاصله 170 کیلومتر از غرب شهر سماوه کشف شده است و حاوی جنازه‌های ده‌ها کُردی است که توسط نیروهای تحت حمایت دولت صدام حسین کشته شده‌اند. 

این افراد و حدود 180 تن دیگر گمان می‌رود در جریان عملیاتی کشته شده‌اند که در دهه هشتاد قرن گذشته، نیروهای حرب حاکم بعث عراق علیه کُردها انجام دادند. آن عملیات انفال نام گرفت که طی آن از گازهای کیمیاوی هم استفاده شد.
برهم صالح رئیس‌ جمهور عراق در واکنش به کشف این گور دسته جمعی گفت: عراق نباید جنایت‌های صدام را فراموش کرده یا به حزب بعث صدامی اجازه بازگشت به قدرت بدهد.
عملیات انفال از ماه مارچ سال 1988 آغاز شد و تا ماه سپتمبر همان سال ادامه یافت.
صالح که خود کُرد است، در کنفرانسی خبر گفت: این یک جنایت جنگی است، این نسل کشی است در حق کسانی که تنها گناهشان کُرد بودن است و نظام نژادپرست جنایتکار آن‌ها را تهدیدی برای قدرت خود دانست، از این رو اقدام به نسل‌کشی کرد… این نظام همچنین در حق مردم‌مان در جنوب و مرکز دست به جنایت زد به این دلیل که آن‌ها حکومتش را قبول نداشتند و خواهان زندگی کریمانه بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала