صدها مکتب در ننگرهار ساختمان ندارند

© Sputnik / Zuhal Sarhadصدها مکتب در ننگرهار ساختمان ندارند
صدها مکتب در ننگرهار ساختمان ندارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ولایت ننگرهار ۴۶۰ مکتب ساختمان ندارند و دانش‌آموزان در فضای باز درس می‌خوانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بربنیاد آمارهای ریاست معارف ننگرهار در این ولایت، بیش از ۹۰۰مکتب وجود دارند و در حدود یک میلیون دانش‌آموز در این مکتب‌ها سرگرم فراگیری آموزش استند.
آصف شینواری، سخن‌گوی ریاست معارف ننگرهار گفت: «ریاست معارف ننگرهار، ۹۰۲ مکتب دارد و در میان این مکاتب ۴۴۶ مکتب یا اصلأ ساختمان ندارد و اگر دارد برای شاگردان کافی نیست. و به اساس هدایت رییس‌جمهور، در سال ۱۳۹۸در تمام افغانستان برای ۲۰۰۰ مکتب ساختمان اعمار می‌گردد و خوش‌بختانه در این میان ۲۰۸ مکتب در ولایت ننگرهار نیز شامل استند و کار عملی آن عملآ آغاز شده‌است.»
مکتب «بیز اکمالاتی» در شهر جلال‌آباد، یکی از مکتب‌هایی است که ساختمان ندارد.
دانش‌آموزان این مکتب، در هوای گرم جلال‌آباد در فضای باز و یاهم در خیمه‌‎ها آموزش می‌بینند.
این دانش‌آموزان می‌گویند که در روزهای بارانی مشکلات شان چند برابر می‌شود.
توحیدالله، یکی از این دانش‌آموزان گفت: «با این خیمه‌ها بسیار با مشکلات روبه‌رو هستیم؛ گاهی آفتاب سوزان، گاهی هم بارش می‌باشد.»
طیبه، دانش‌آموز دیگر نیز افزود: «زمانی‌که بارش می‌بارد، صنف‌های ما زیر خیمه تر می‌شود. و مشکل دیگر ما این است که تشناب نداریم، سیستم آبرسانی نداریم و آب آشامیدنی هم نداریم؛ باید مشکلات ما حل شود.»
از سویی هم، مسؤولان این مکتب می‌گویند که بارها شکایت شان را ازبهر نبود ساختمان به ریاست معارف رسانیده‌اند اما تاکنون شکایت شان را کسی نشنیده‌است.
این در حالی است که رییس‌جمهور غنی در سال گذشته وعدۀ اعمار هزاران مکتب را در کشور داده بود، اما او در آغاز سال آموزشی ۹۸ گفت که قرار است ساختمان ۲۷۰۰مکتب ساخته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала