سیگار: افغانستان هنوز هم یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر است

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaسیگار: افغانستان هنوز هم یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر است
سیگار: افغانستان هنوز هم یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان می‌افزاید، که شمار زیادی از کشاورزان افغانستان به کشت و قاچاق تریاک مصروف اند.
قاچاق مواد مخدر به ترکمنستان توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان
قاچاق مواد مخدر به ترکمنستان توسط طالبان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، با وجود تلاش‌ها برای محو کشت و قاچاق مواد مخدر هنوز هم افغانستان در صدر کشورهای تولید کننده جهان قرار دارد. بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید، که اگر توافق صلح با طالبان هم صورت گیرد مشکل تولید مواد مخدر در افغانستان به زودی حل نخواهد شد.

همچنان، جان سپکو بازرس ویژه برای باسازی افغانستان می‌افزاید، که شمار زیادی از کشاورزان در این کشور به کشت و قاچاق تریاک مصروف اند.

در همین حال، شماری از آگاهان دلیل کشت و قاچاق مواد مخدر را پدیده جهانی می‌دانند و تاکید می‌ورزند، تا زمانی‌که فقر و تشویق کشاورزان از سوی گروه‌های هراس افگن پایان نیابد کشت مواد مخدر نیز کاهش نخواهد یافت.

میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله افغانستان می‌گوید:- "تقلیل مواد مخدر و گم شدن آن هم به دنیا پیوند دارد، این به افغانستان نمی شود چون افغانستان یک کشور درگیر جنگ است. در هلمند دهقان ها از سوی هراس افگنان تشویق می شوند که باید کشت شود، به دلیل این که یک بدنه کلان بودجه تروریزم را مواد مخدر و اقتصاد جرمی تشکیل می دهد".

از سویی هم، سرپرست سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها برای محو مواد مخدر در سرتاسر کشور آغاز شده است.

 نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت ابراز می‌دارد:- "درین بخش اقدامات جدی صورت گرفته و عملیات های بی شماری در این بخش از طرف معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت هم در بخش قاچاق هم در بخش تولید و هم در بخش پروسس و کشت آن امور داخله صورت گرفته".

یادآوری می کنیم، که با وجود هزینه کردن ده‌ها میلیون دالر برای کاهش در تولید و قاچاق این پدیده، اما گزارش‌های اخیر در این باره نشان می‌دهد که افغانستان بیش از ۹۰ درصد مواد مخدر جهان را سالانه تولید می‌کند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала