بالای بحیره بارینتس انفجار ده برابر قوی تر شهاب از انفجار هیروشیما رخ داده

CC BY-SA 2.0 / Lwp Kommunikáció / Ember és aszteroidaبالای بحیره بارینتس انفجار ده برابر قوی تر شهاب از انفجار هیروشیما رخ داده
بالای بحیره بارینتس انفجار ده برابر قوی تر شهاب از انفجار هیروشیما رخ داده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان انفجار شهاب ده برابر قوی تر از انفجار بمب اتمی پرتاب شده بر هیروشیما، تثبیت نموده اند. این دومین انفجار نظر به قدرت انفجار طی 30 سال اخیر بود. این شهاب با جسامت چند متر از لابلای اتموسفیر در فاصله 25 کیلومتری از سطح در تاریخ 18 دسمبر سال 2018 عبور نموده.

نشریه ABC (استرالیا) خبر داده که با تفاوت از شهاب «چیلیابینسک» که توسط کمره های دستگاه های راجستر موترها و تیلفون های موبایل ثبت شده، این حادثه عملاً غیرمحسوس باقی مانده، به خاطریکه آن بر فراز بحیره بارینتس، در شمالی ترین منطقه اقیانوس آرام، در نزدیکی جزیره نمای کمچاتکای روسیه رخ داده است.

طوریکه آژانس BBC خبر میدهد، اقمار نظامی انفجار شهاب را ثبت نموده که قدرت آن را 173 کیلوتن تشکیل میداد — این ده برابر قوی تر از انفجار بمب اتمی پرتاب شده بر هیروشیما بود.

کیلی فاست (Kelly Fast) آمر پروگرام ناسا در باره نظارت بر اهداف نزدیک زمین گفت:«در نتیجه حجم انرژی آزاد شده را در حدود 40% از حجم انرژی تشکیل داده که هنگام انفجار در «چیلیابینسک» آزاد شده بود، اما همه چیز بر فراز بحیره بارینتس رخ داده و از همینرو چنین تائثیر به بار نیاورد و در خبرها منعکس نشد. در ذخایر دفاعی ما یک وسیله دیگر نیز وجود دارد. در سیاره ما آب زیاد موجود است». طوریکه ناسا خبر میدهد، انفجار در منطقه رخ داده که در نزدیکی مسیرهای پروازهای تجارتی بین امریکای شمالی و آسیا قرار دارند که به ارتباط آن کارشناسان آژانس از کمپنی های هوایی خواهش بعمل آورد که معلومات و تصاویر دست داشته شان را در اختیار آنان قرار دهند. هواشناسان نیز از شبکه های اجتماعی خواهش بعمل آورده، تا اثر دود که احتمالاً به شهاب تعلق دارد و قمر جاپانی Himawari ثبت نموده، تشخیص نمایند.

سایمن پراود (Simon Proud) متخصص هواشناسی از پوهنتون اکسفورد، با گذاشتن تصاویر روشنی در اتموسفیر، در تویتر نوشت:«من باور دارم که این اثر باقیمانده از شهاب است. آن در تصویر در زمان مربوطه بوجود آمده و بسیار بلند قرار دارد. به مراتب بالاتر، نسبت به ابرها در این منطقه و بسیار بلند، تا اثر بجا مانده از طیارات باشد».

این واقعیت که کارشناسان مجبوراً ثبوت های مشاهداتی جستجو میکنند، انفجار این شهاب را از انفجار شهاب «چیلیابینسک» که مانند کره آتشین، در سال 2013 بالای سطح زمین منفجر گردید و هزاران عمارت را صدمه رساند و بر مردم پارچه ها و شیشه های پارچه شده سرازیر ساخت، شدیداً متمایز می سازد.

© Photo / Russischen Zivilschutzministeriumبالای بحیره بارینتس انفجار ده برابر قوی تر شهاب از انفجار هیروشیما رخ داده
بالای بحیره بارینتس انفجار ده برابر قوی تر شهاب از انفجار هیروشیما رخ داده - اسپوتنیک افغانستان
بالای بحیره بارینتس انفجار ده برابر قوی تر شهاب از انفجار هیروشیما رخ داده

سقوط شهاب «چیلیابینسک» توسط تعداد زیادی کمره ها، دستگاه های راجستر ویدیویی و تیلفون های موبایل ثبت شده بود و موج انفجار مردم را از پا درآورده بود. دانشمندان فکر میکنند که شهاب «چیلیابینسک» با شهاب دیگر، قبل از آن که بر زمین سقوط نماید، تصادم نموده بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала