طیارات هند پاکستان را بمبارد میکنند، تشنج در کشمیر افزایش می یابد

© AP Photo / Gautam Singhطیارات هند پاکستان را بمبارد میکنند، تشنج در کشمیر افزایش می یابد
طیارات هند پاکستان را بمبارد میکنند، تشنج در کشمیر افزایش می یابد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بین فارمر (Ben Farmer) و راهول بیدی (Rahul Bedi) در مقاله منتشره در The Telegraph (انگلستان) می نویسند، طبق اعلامیه های هند و پاکستان، صبح روز سه شنبه طیارات جنگی هند خاک پاکستان را بمبارد نمودند. این کار در زمینه تقویت شدید تشنج نظامی بین دو قدرت هستوی و دشمنان آشتی ناپذیر رخ داد که نسبت حمله تروریست-انتحاری در کشمیر بروز نموده است.

هند اعلام داشت که طیارات آن کمپ تربیه تروریستان، جای که آموزش افراد مسلح صورت میگیرد و اعمال تروریستی تحقق می یابد، از بین بردند. این اولین ضربه هوایی بر پاکستان بعد از جنگ سال 1971 (سومین جنگ هند-پاکستان دسمبر سال 1971 — تبصره مدیریت مسوول) بود. ولی نظامیان پاکستانی اعلام میدارند که نیروی هوایی هند هیچگونه زیان وارد نه ساخته، چون به پرتاب کردن قبل از موعد بمب ها، بعد از مواجه شدن با مقاومت نیروهای پاکستان، مجبور شدند.

وجیی گوکهالی (Vijay Gokhale) معاون وزارت خارجه هند اعلام داشت که ضربه بر کمپ کوهستانی افراد مسلح گروه «جیش محمد» در جوار محله مسکونی بالاکوت وارد گردیده است. گوکهالی که این ضربه را «عمل غیرنظامی پیشگیرانه» خواند، خاطرنشان ساخت:« تعداد زیادی تروریستان «جیش محمد»، مربیون، قوماندانان بلند پایه و جهادیون-انتحاری که در این کمپ اموزش میدیدند، نابود ساخته شده اند».

طیارات هندی از مرز مناقشوی در منطقه مظفرآباد در کشمیر عبور نموده که راجع به آن تورن جنرال آصف غفور نماینده نیروهای مسلح پاکستان خبر داد. پولیس محلی که از معرفی نمودن خود امتناع ورزید به نشریه «تیلگراف» خبر داد که ضربه در محله جبه در جوار بالاکوت در ایالات خیبر-پشتونخوای پاکستان وارد گردیده است.

باشندگان دهاتی به آژانس «رویتر» (Reuters) معلومات دادند که صبح وقت روز سه شنبه صدای بلند چهار انفجار را شنیدند و پارچه ها یک نفر را زخمی ساخت.

محمد اجمل 25-ساله که از محل ضربه هوایی دیدن نموده، گفت:« ما درختان چپه شده و یک خانه صدمه دیده و چهار گودال انفجار بمب ها را دیدیم».

نظامیان پاکستانی تصاویر گودال ها در بین درختان را در محله کوهستانی منتشر نموده و اعلام داشته که در همان جا بمب های هندی افتاده اند.

تورن جنرال آصف غفور خبر داد:« با مواجه شدن با مدافعه به موقع و موثر از جانب نیروی هوایی پاکستان، آنها به عقب برگشتند و با عجله بمب های شان را انداختند که در نزدیکی بالاکوت افتادند. تلفات و ویرانی ها وجود ندارند».

او در ادامه گفت:« پیلوتان که با عجله از ناحیه آسیب پذیر خارج شدند، بار محاربوی را انداختند که در محل خالی افتادند. شبکه صدمه نه دیده، تلفات وجود ندارد».

منابع نظامی هند اعلام داشتند که 12 طیاره شکاری «میراژ 200» ساخت فرانسه از خط کنترول عبور نمودند و به خاک پاکستان ساعت 3:15 به وقت محلی وارد شدند.

طیارات «میراژ» با همراهی طیاره که توسط مجتمع کشف راداری و هدف گیری مجهز بود و یک طیاره سوخت گیری بمب های 1000 کیلوگرامه فوق العاده دقیق هدایت شونده پرتاب نمودند. حمله چند دقیقه طول کشید.

حکومت پاکستان اعلام داشت که جلسه عاجل مشورتی برگزار میکند، تا این حادثه را مورد بحث قرار دهد. قبلاً آن بارها اعلام داشته بود که به هر عمل تجاوزگرانه از طرف دهلی پاسخ خواهد داد.

تشنج بین دو کشور همجوار بعد از آن تشدید شد، وقتیکه در ماه جاری در منطقه پولوامی در کشمیر تحت کنترول هند تروریست-انتحاری آله منفجره را منفجر ساخت که در نتیجه آن حد اقل 40 پولیس هندی کشته شدند.

تورن جنرال آصف غفور میگوید: طیارات هندی در خط کنترول در سکتور مظفرآباد عبور نمودند و به عمق 5-6 کیلومتر داخل شدند. پیلوتان که با عجله از ناحیه آسیب پذیر خارج شدند، بار محاربوی را انداختند که در محل خالی افتادند. شبکه صدمه نه دیده، تلفات وجود ندارد. تفصیلات تخنیکی و غیره معلومات مهم بعداً خبر داده خواهد شد.

در بهار امسال ناریندرا مودی انتخابات در پیشرو دارد و مردم هند مطالبه میکنند، تا او نسبت به عمل تروریستی که به گفته او، گروه تروریستی «جیش محمد» مستقر در پاکستان انجام داده، از خود واکنش نشان دهد.

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaطیارات هند پاکستان را بمبارد میکنند، تشنج در کشمیر افزایش می یابد
طیارات هند پاکستان را بمبارد میکنند، تشنج در کشمیر افزایش می یابد - اسپوتنیک افغانستان
طیارات هند پاکستان را بمبارد میکنند، تشنج در کشمیر افزایش می یابد

هند و پاکستان حق خود بر خاک کشمیر که بین دو کشور توسط خط فاصل تقسیم شده، اعلام میدارند. رقابت به خاطر حق مالکیت بر این منطقه به علت دو جنگ بین آنها مبدل گشته است.

پرکاش جوادیکار (Prakash Javadekar) وزیر انکشاف منابع بشری هند گفت:« این اقدام ضروری برای دفاع کشور بود و صدراعظم ناریندرا مودی به نیروهای مسلح آزادی فعالیت داد. همه کشور از نیروهای مسلح طرفداری میکند».

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان به هند هشدار داد، تا آنکشور پاکستان را تحریک نکند و اعلام داشت که در دهلی «باید عقل سلیم» مسلط شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала