سرقت آثار تاریخی افغانستان توسط نظامیان امریکایی افشا شد

© AFP 2023 / Romeo Gacadجنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا
جنگ آوران نامرئی امپراطوری امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامه دیلی میل، چاپ لندن نوشت امریکایی ها در عملیات خروج از افغانستان در سال 2009، اقدام به غارت و سرقت آثار تاریخی کشور کردند.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه دیلی مایل با استناد از شواهدی که در دست دارد نوشته است که، امریکایی ها اموال شخصی و صنایع دستی نظامی را از ولایت قندهار که شاهد جنایت انگلیس در قرن 19 بود، را به سرقت بردند.
بر اساس شواهد این روزنامه، نظامیان امریکایی اشیای تاریخی نظامی را از میدان جنگ موسوم به "جنگ میواند" که در کنار قربانیان این جنگ دفن شده بودند به سرقت بردند. این جنگ با انگلیس در گرفته بود و اشیای نظامی قربانیان همراه آنها در این میدان دفن شده بود.  

نخستین فهرست دیجیتالی آثار تاریخی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
نخستین فهرست دیجیتالی آثار تاریخی افغانستان

در سال 1880 میلادی جنگ شدیدی بین مجاهدین به رهبری «محمد ایوب خان» و نیروهای انگلیسی به فرماندهی «باروز» جنرال انگلیسی در ولسوالی میوند در می‌گیرد که بزرگترین شکست تاریخ نیروهای انگلیسی را رقم می‌زند.
از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد نظامیان امریکایی با فروش آثار تاریخی افغانستان که به سرقت برده بودند، قانون بین الملل را نقض کرده اند. برخی از این اشیا در اینترنت به نمایش در آمده بودند.
وزارت دفاع افغانستان، اسناد و مدارک مربوط به آثار به سرقت رفته را به امریکا ارائه کرده است. این آثار مربوط به یکی از خونین ترین جنگ های تاریخ است.
برخی مجموعه داران گفته اند که برخی از این آثار مثل دوربین، سکه و بخش هایی از یک اسلحه را از یک سرباز امریکایی که در افغانستان حضور داشته، خریده اند.
روزنامه «سندی‌تایمز» نیز تاکید کرد که وزارت دفاع انگلیس مدارکی را در این مورد به وزارت دفاع امریکا سپرده و خواستار تحقیق درباره این غارتگری شده است.
بر اساس شواهد تاریخی مجاهدین افغان پس از پیروزی در نبرد میوند اجساد انگلیس‌ها را همراه با وسایل آنها در محل نبرد دفن کرده و اموال آنها را غارت نکرده است.
نیروهای امریکایی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم به این منطقه اعزام شدند با حفاری این اموال تاریخی را غارت کردند.
پیش از این نیز برخی از رسانه‌های بین‌المللی از غارت آثار باستانی افغانستان توسط نیروهای امریکایی ها و ناتو در کشور خبر داده بودند.
افغانستان از نظر فرهنگی و تاریخی دارای میراث پرباری است اما بسیاری از آثار باستانی افغانستان به دلیل حمله نیروهای خارجی در گذشته یا به تاراج رفته‌اند و یا هم تخریب شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала