آغاز پنجمین دور گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان تا چند ساعت دیگر

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر آغاز گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان تا چند ساعت دیگر
آغاز گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان تا چند ساعت دیگر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ادامه تلاش‌ها برای ختم جنگ 17 ساله افغانستان زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان امروز بار دیگر در دوحه با نمایندگان طالبان دیدار می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، پنجمین دور گفتگوهای نمایندگان گروه طالبان و مقام‌های امریکایی پیرامون صلح افغانستان قرار است تا چند ساعت دیگر در دوحه قطر آغاز شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان رهبری تیم مذاکره کننده امریکا و عباس استانکزی رهبری تیم مذاکره کننده طالبان را در این دور گفتگوها به عهده دارد.

جوانب دخیل، در مورد آجندای جلسه امروز دوحه جزئیات نداده‌اند ولی در یک اعلامیه چند روز پیش طالبان گفته شد که برای شرکت در هیئت 14 نفری به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی 4 تن از اعضای همین هیئت از پاکستان به دوحه می‌روند.  

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
آغاز دیدار های خلیلزاد با رهبران جهادی

در اعلامیه طالبان همچنین گفته می شود که، که ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان به منظور اشتراک در پنجمین دور گفتگوهای صلح با امریکا وارد شهر دوحه شده است.
اعلامیه افزوده است، امیر خان متقی، عبدالطیف منور، عبدالمنان عمری و مطیع الله برای شرکت در جلسه قطر از پاکستان به دوحه می‌روند.
در اعلامیه طالبان هم‌چنان گفته شده بود که ملا عبدالغنی برادر که قرار بود جلسه قطر را رهبری کند، قبلاً به توصیه ملا هبت الله بحیث عضو همین گروه تعیین شده بود.
گفته می‌شود در این دور گفتگوها روی زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه گفتگو می‌شود.

منابع نزدیک به طالبان پنجمین دور گفتگوهای خلیلزاد با طالبان را که چندی پس از گفتگوهای مفصل شش روزه بین دو طرف صورت گرفته و قرار است در جریان آن روی مسائل مهم، فیصله شود، سرنوشت ساز خوانده اند.

چهره‌های نزدیک به دولت افغانستان نیز مدعی شده‌اند که هیئت مذاکره کننده طالبان در پنجمین دور گفتگوهای صلح بین امریکا و طالبان با صلاحیت‌های بیشتر حضور خواهند یافت.

این درحالی است که پیش از این به دنبال افزایش تنش‌ها بین پاکستان و هند، نگرانی‌های وجود داشت که ممکن است اسلام آباد بار دیگر در روند گفتگوهای صلح مشکل خلق کند، جلوگیری از سفر تعدادی از رهبران طالبان از جمله ملابرادر به قطر که نامش در فهرست تحریم‌های ملل متحد قرار دارد از این دست موانع پیشبینی می‌شد.
دور قبلی این مذاکرات که چهارمین دور این گفتگوها بود شش روز ادامه داشت و دو جانب اعلان کردند روی بعضی مسایل مهم به توافق عمومی دست یافته‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала