خلیل‌زاد: روسیه در مورد نشست طالبان و سیاسیون در مسکو با ما مشوره نکرد + ویدیو

© Photo / AMB Zalmai Khalilzadمذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل
مذاکرات امریکا و طالبان راجع به آینده کشور بدون شرکت کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان می گوید، تکرار نشستی مثل نشست مسکو بدون حضور نماینده‌ای از دولت افغانستان را "به نفع روند صلح" نمی‌داند.

گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در یک مصاحبه با طلوع نیوز ابراز داشت، مسئله آتش‌بس و گفت‌وگو با دولت افغانستان از مهمترین موضوعات است، تمامی مسایل با همدیگر مرتبط هستند و همه تصمیمات باید در مشوره با ما و در محوریت دولت افغانستان صورت گیرد.
وی در رابطه به نشست مسکو گفت، با وجود اینکه نشست سیاسیون و طالبان در مسکو بدون مشوره با ما صورت گرفت، اما اگر این نشست در امر آوردن صلح در افغانستان بتواند ما را به این روند نزدیکتر کند، پس ما ازآن استقبال می کنیم.  

نماینده ویژه ایالات متحده گفت ، امیدوار است که نشست مسکو گامی مثبت دراین جهت باشد و بتواند که در تشکیل یک هیئت گفتگو کننده از سوی دولت با طالبان کمک کند. خلیل‌زاد، از حکومت افغانستان می‌‍خواهد که پیش از برگزاری جرگۀ مشورتی صلح، یک هیئت ملی و همه‌شمول گفت‌وگوکننده را با طالبان ایجاد کند.
می‌گوید که اگر این هیئت ایجاد نشود، مشکلاتی همچون نشست روسیه تکرار خواهند شد: "عاجل است این مسئله که اگر یک تیم ساخته شود که در آن رهبریت حکومت احترام شود و در عین زمان عناصر سیاسی دیگر هم در آن شریک باشد."
تاکنون چهار دوره از نشست طالبان و نمایندگان امریکا انجام شده که پس از آخرین مورد آن، آقای خلیلزاد اعلام کرد که با این گروه درباره "چارچوب کلی" صلح به توافق رسیده‌اند.
در هیچ یک از این نشست‌ها نماینده‌ای از دولت افغانستان حضور نداشت. با وجود درخواست مکرر دولت، گروه طالبان حاضر نشد با نمایندگان دولت مذاکره مستقیم داشته باشد.
این دیپلومات امریکایی، لغو دیدار طالبان را با نخست‌وزیر پاکستان — که قرار بود در هفتۀ جاری دراسلام‌آباد برگزار شود — یک کار خوب می‌داند و از عربستان سعودی می‌خواهد که کمک‌هایش را به پاکستان به کمک پاکستان به پایان دادن جنگ در افغانستان مشروط بسازد.
این در حالی است که رییس‌جمهور غنی نیز در دیدارش با زلمی خلیل‌زاد، از طالبان خواسته است که روابط شان را با گروه‌های تروریستی، شبکه‌های جرمی و نیز پاکستان روشن سازند.
خلیل زاد در بخش دیگر سخنانش با طلوع نیوز گفته که امریکا در افغانستان به دنبال راهی برای بیرون‌رفت نه، بلکه به دنبال صلح پایدار است که در آن تمام ارزش‌ها حفظ شود.
نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان افزود: "یک خط سرخ است برای دنیا که افغانستان بار دیگر به یک مکان تروریستی مبدل نمی‌شود و باید در این باره میکانیزم که جنبۀ عملی داشته باشد، وجود داشته باشد. تنها حرف کافی نیست که طالبان مطرح می‌سازند."
در همین حال، هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس‌جمهور نیز می‌گوید که ترکیب تیم گفت‌وگو کننده قابل تغییر است: «تیم فراگیر و یک تیم منسجم به اساس قانون اساسی افغانستان باشد و این تیم در ترکیبش تغییرات می‌آید و یک تیم فراگیر که مورد قبول همه باشد در مرحله کنونی صلح ایجاد می‌شود.»

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала