رئیس‌جمهورغنی: طالبان و پاکستان باید مناسبات‌شان را واضح سازند

© Photo / ARG / ARGمحمداشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان
محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته با رییس جمهور غنی و محمد عمر داوودزی دیدار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، رئیس‌جمهور غنی در نشست با زلمی خلیلزاد، نماینده خاض امریکا برای صلح افغانستان گفته است: ما می‌خواهیم طالبان مناسبات‌شان را با پاکستان و همچنان پاکستان مناسباتش را با طالبان واضح سازد که بر کدام اساس استوار است.
ارگ ریاست جمهوری گفته است، در این نشست با زلمی خلیلزاد که در قصر دلگشای ارگ برگزار شد، اعضای بورد مشورتی صلح، شماری از هیات مذاکره کننده، احزاب سیاسی، علما، اعضای جامعه مدنی، جوانان، زنان، نمایندگان سکتور خصوصی، نمایندگان شورای ملی و اعضای کابینه حضور داشتند.  

بر بنیاد خبرنامه‌ی ارگ ریاست جمهوری، خلیل‌زاد گفته که هدف امریکا این نیست که راه بیرون‌رفت پیدا کند، بلکه هدف این کشور تامین صلح پایدار در افغانستان است و گسترش و تقویت روابط دو کشور پس از برقراری صلح، با حکومت افغانستان مورد بحث قرار می گیرد.
خلیل‌زاد افزوده است: «ما در جستجوی صلح هستیم اما طرفدار هرگونه صلح نیز نمی‌باشیم. صلح برای منطقه نیز مفید است و حکومت افغانستان با اتصال راه‌ها و دهلیزهای زمینی و هوایی نشان داد، ظرفیت های زیادی وجود دارد که به نفع تمام کشورهای منطقه به شمول پاکستان می باشد و پاکستان باید در راستای پروسۀ صلح همکاری عملی کند و ما کوشش های خود را برای اجماع منطقوی در خصوص صلح ادامه می دهیم.»
نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان اضافه کرده که هرچند پیشرفت‌ها در زمینه صلح محدود اما امیدوار کننده است.
رییس جمهور غنی پیش از این به شورای عالی صلح دستور داده بود که یک نشست بزرگ را با اشتراک همه اقشار جامعه، به ویژه زنان در ماه آینده برگزار کند.
نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در عین حال از ابتکار محمد اشرف غنی به خاطر اعلام برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح نیز حمایت و از آن استقبال کرده است.
به گفته ارگ ریاست جمهوری، قرار است در روزهای آینده برای اولین بار از ۳۴ ولایت یک جرگه مشورتی زنان برای صلح دایر گردد.
در همین حال زلمی خلیل‌زاد روز گذشته در دیدار با شماری از فعالان زن گفته که زنان باید در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در مورد صلح شامل باشند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала