کابلوف: با خروج امریکا از افغانستان خلاء قدرت ایجاد نخواهد شد

© Sputnik / Zuhal Sarhadضمیر قبولوف
ضمیر قبولوف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان می گوید: اگر امریکا نتواند توافقنامۀ ا برای خروج نظامی با طالبان را به تصویب برساند، آنها می‌توانند چندین سال دیگر باقی بمانند، اما در نهایت، باید بروند و این بار به رسوایی.

به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف، نمایندۀ رییس‌جمهور روسیه درمورد افغانستان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته‌است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خلاء قدرت را ایجاد نخواهد کرد و طالبان می‌تواند یک متحد بالقوه در مبارزه با داعش در این کشور باشد.
دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا هفتۀ گذشته گفت که نیروهایش را در افغانستان را کاهش خواهد داد و افزود که مقام‌های امریکایی مذاکرۀ سازندۀ با طالبان و دیگر گروه‌های افغان داشته‌اند.
از جمله خواسته‌های امریکا از طالبان، تعهد این گروه برای متوقف ساختن گروه‌های هراس‌افگن مانند القاعده و داعش از ادامۀ استفاده از افغانستان، به عنوان پایگاه عملیاتی است.
هفته گذشته، روسیه مذاکرات میان طالبان و یک گروهی بزرگ از سیاسیون افغان را برگزار کرد. در آن نشست طالبان گفتند که در مدت چند ماه، خواهان خروج نیروهای خارجی افغانستان هستند.
کابلوف این نشست را «آغاز مصالحه ملی» توصیف کرد، جایی که اتحاد جماهیر شوروی پس از تکمیل خروج تحقیرآمیز در سال 1989 یک جنگ دهه‌ها را طی کرد.
کابلوف می‌گوید: "در افغانستان، خلاء وجود نخواهد داشت." 

روسیه: برای نوشیدن «شامپاین» با طالبان هنوز زود است - اسپوتنیک افغانستان
روسیه: برای نوشیدن «شامپاین» با طالبان هنوز زود است

او در ادامه گفت: "زمانی که تمام افغان‌ها، مقام‌ها در کابل و طالبان به توافقنامه صلح دست یافتند و با یکدیگر درگیر نشوند، سپس آنها با روش خود با داعش، مبارزه خواهند کرد."
در همین حال، خبر داده شد که کابلوف، به تاریخ 22 فبروری با زلمی خلیل‎زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در شهر انقره ترکیه، دیدار خواهد کرد و دربارۀ آماده‌‎گی برای دور بعدی نشست مشورتی مسکو دربارۀ افغانستان، بحث خواهند کرد.
کابلوف گفته‌است که او همچنین با دیپلمات‌های ترکیه نشست‌های مشورتی مربوط به مسایل افغانستان را، برگزار خواهد کرد.
کابلوف تأکید کرده‌است که روسیه مایل است تا نماینده‌گان طالبان در انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، شرکت کنند.
او در ادامه گفت که مسکو همچنین معتقد است که زمان برای لغو تحریم شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ طالبان رسیده‎است و اگر تمام ۱۵ کشور عضو به توافق برسند، آماده است تا به حذف نام‌های آنها از تحریم‌ها، کمک کند.
این درحالی‌است که خلیل‌زاد، دور تازۀ سفرهایش را به شماری از کشورها به شمول افغانستان، آغاز کرده‌است.
در یک خبرنامۀ وزارت خارجۀ امریکا آمده‌است که خلیل‌زاد از دهم تا بیست وهشتم ماه فبروری از بلجیم، آلمان، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان، دیدار خواهد کرد.
به گفتۀ وزارت خارجه امریکا، آقای خلیل‌زاد همزمان با پیشبرد تلاش‌های صلح، با حکومت افغانستان درجریان این سفر نیز مشوره خواهد کرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала