سیاستمداران: ارسال نامه به ترامپ آخرین تلاش های رئیس جمهور غنی برای بقا است

© Photo / ARG / ARGسیاستمداران: ارسال نامه به ترامپ آخرین تلاش های رئیس جمهور غنی برای بقا است
سیاستمداران: ارسال نامه به ترامپ آخرین تلاش های رئیس جمهور غنی برای بقا است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی آگاهان در واکنش به ارسال نامه‌ای رییس جمهور غنی به دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا می‌گویند که آقای غنی با ارسال نامه به رئیس جمهور امریکا آخرین تلاش های خود را بری حفظ قدرت سیاسی خود در افغانستان انجام می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " هشت صبح" برخی آگاهان در واکنش به ارسال نامه‌ای رییس جمهور غنی به دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا می‌گویند که آقای غنی در تلاش حفظ قدرت سیاسی خود در افغانستان است.
همه نشانه‌ها حاکی از آن است که رییس جمهور غنی، در حال سپری‌کردن سخت‌ترین روزهای خود در ارگ ریاست جمهوری است. او شاید در طول چهار سال و چندماه حکومت‌داری‌اش، هیچگاه با تنگنایی که اکنون در آن قرار گرفته، رو‌به‌‌رو نشده بود. حتی تصور نمی‌شود تجربه تنش‌های پیوسته‌اش با عبدالله عبدالله؛ دیگر شریک او در تشکیل حکومت وحدت ملی، او را به اندازه امروز، متأثر کرده باشد. پس از چهارمین دور مذاکرات شش روزه میان نمایندگان امریکا و طالبان، رییس‌جمهور غنی طی نامه‌ای ازدونالد ترمپ رییس‌جمهور امریکا خواسته که به افغانستان سفر کند.گفته می‌شود که آقای طی نامه‌ای به دونالد ترامپ؛ همتای امریکایی‌اش برخی موضوعات را در مورد افغانستان به او پیشنهاد کرده است.روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده که آقای غنی در این نامه در مورد مصارف نیروهای امریکایی و کاهش آنان، پیشنهاداتی را به آقای ترامپ ارائه داده است.به نوشته نیویارک‌تایمز، آقای غنی این نامه را پس از مشورت با جان نیکلسون؛ فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان نوشته و در آن در مورد کاهش نیروهای امریکایی و هزینه‌های حضور آنان در افغانستان، به آقای ترامپ پیشنهاداتی را مطرح کرده است. 

دیدار زلمی خلیلزاد با رئیس‌جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان
تشدید اختلافات میان رئیس جمهور غنی و خلیلزاد بر سر مذاکرات صلح

آنچه نیویارک‌تایمز به نقل از مقام‌های بلندپایه دولت امریکا درباره محتوای نامه بی‌سابقه آقای غنی به ترامپ، نقل کرده، هرگز با رویکردهای پیشین او درباره حضور نظامیان امریکایی در افغانستان، همخوانی ندارد.
با این وجود، آگاهان مسایل سیاسی و روابط بین الملل می گویند که نامه رییس جمهورغنی نشان می‌دهد که او کنترل وضعیت را از دست داده و با ارسال این نامه به ترامپ در تلاش است تا قدرت خود را در افغانستان حفظ کند.
آگاهان روابط بین الملل افغانستان نیزمعتقد اند که: "در خواست رییس جمهورغنی از ترامپ مبنی بر چگونگی خروج نظامی امریکا از افغانستان یک حالت استرس/ترس از وضعیت جاری را نشان می‌دهد".
آنها با توجه به تشدید مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان می‌گویند که آقای غنی برای حفظ قدرت سیاسی خود تلاش دارد ولی امریکا برای صلح در افغانستان تلاش دارد و برای این کشور فرقی نمی‌کند که چه کسی در راس قدرت در افغانستان باشد.
فراموش نباید کرد که یکی از نخستین مطالبات رئیس جمهور غنی از امریکا پس از به قدرت‌رسیدن، افزایش نظامیان امریکایی بود. اینک اما همه‌چیز از بنیاد در حال دگردیسی است. امریکا نه‌تنها برنامه‌ای برای افزایش نظامیانش در افغانستان ندارد؛ بلکه این امکان وجود دارد که در تراضی و تبانی با طالبان، کلیه نیروهایش را از کشور خارج کند و به‌این ترتیب، پیمان امنیتی دولت آقای غنی با امریکا هم به خودی خود، بی‌اعتبار شود.
به گفته آگاهان سیاسی افغان آقای غنی از تلاش‌های زلمی خلیل زاد نماینده وزارت خارجه امریکا در تامین صلح نیز شاکی است و شاید این برداشت را داشته باشد که خلیلزاد در پروسه صلح دیدگاه شخصی خود را اعمال می‌کند.
باید یاآور شد که خلیلزاد یک مامور امریکایی است و نمی تواند محصول فکر خود را در پروسه آوردن صلح اعمال کند بلکه آنچه را که امریکایی ها می خواهد خلیل زاد انجام می دهد".
این در حالی است که دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا روز گذشته در تویتر خود نوشته است پس از تصدی ریاست جمهوری امریکا، یک آشفتگی تمام عیار در افغانستان و سوریه را به ارث برده است.
آقای ترامپ تاکید کرده که اکنون زمان آن رسیده است تا نظامیان امریکایی پس از سال‌ها به وطن بازگردند تا پول کشور عاقلانه مصرف شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала