پوتین از ساخت جنگ افزارهای جدید روسیه خبر داد

© Sputnik / Grigoriy Sisoevپوتین از ساخت جنگ افزارهای جدید روسیه خبر داد
پوتین از ساخت جنگ افزارهای جدید روسیه خبر داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور روسیه از پیشنهاد وزیر دفاع این کشور به خاطر توسعه جنگ افزارهای جدید به عنوان پاسخ مشابه به اقدام های اخیر ایالات متحده امریکا پشتیبانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ویب سایت کرملین نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با وزیران خارجه و دفاع روسیه گفت: شرکای امریکایی ما اعلام کردند، که مشارکت در این معاهده را تعلیق کرده‌اند پاسخ روسیه نیز اقدامی مشابه خواهد بود و ما نیز این معاهده را تعلیق می‌کنیم.

واکنش پوتین به خروج امریکا از پیمان منع راکت های میانبرد هسته‌ای - اسپوتنیک افغانستان
واکنش پوتین به خروج امریکا از پیمان منع راکت های میانبرد هسته‌ای

پس از اقدام دونالد ترامپ در تعلیق مشارکت امریکا در معاهده راکت های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) پوتین نیز در اقدامی مشابه تعلیق در این معاهده را اعلام کرد.

پوتین گفت که روسیه کار بر روی تولید راکت های جدید از جمله راکت های مافوق صوت را آغاز می‌کند. وی همچنین به وزرایش دستور داد هیچ مذاکره خلع سلاحی را با واشنگتن آغاز نکنند.

وی افزود: اقدام ما پاسخی مشابه به اقدامات امریکا است. آنها گفتند، که تحقیقات و آزمایش بر روی جنگ افزارهای جدید را آغاز می‌کنند ما نیز همین کار را می‌کنیم.

رهبر روسیه تاکید کرد، مادامی که پیشنهاد مسکو در مدرنیزه کردن و شفاف سازی بیشتر قرارداد 1987 روی میز باشد هیچ مذاکره‌ای نباید با طرف های امریکایی آغاز شود.

وی با این حال گفت، که به رغم اقدامات تلافی‌جویانه روسیه هرگز آغازگر مسابقه جنگ افزاری نخواهد بود.

پوتین گفت: من می‌خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که ما نباید و هرگز وارد مسابقه جنگ افزاری  که برای ما هزینه‌بر خواهد بود نمی‌شویم.

شایگو، وزیر دفاع روسیه نیز در این راستا گفت: طی روزهای آتی ما متمم بودجه 2019 را ارائه می‌دهیم که بر اساس آن ما در چارچوب برنامه‌های جنگ افزاری در کشور و برنامه‌های دفاعی‌مان برای سال 2019 برنامه‌های خود را اجرا خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با حضور سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو گفت، پیشنهادات درباره معاهده آی‌ان‌اف روی میز است و دروازه مذاکره همچنان باز است اما "من از شما می‌خواهم تا آغازگر مذاکرات روی این مساله نباشید."

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، ابتکارات روسیه برای خلع سلاح مورد پشتیبانی شرکایی که به دنبال بهانه‌هایی برای از بین بردن سیستم امنیت بین‌المللی هستند، قرار نمی‌گیرد.

پوتین وزرای دفاع و خارجه کشورش را موظف کرد، تا از نزدیک استقرار راکتی سایر کشورها را دنبال کنند. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، تا زمانی که امریکا راکت ‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در مناطق متبوع مستقر نکرده باشد، از استقرار چنین راکت ‌هایی خودداری می‌کند.

متهم شدن دوباره روسیه به نقض پیمان منع راکت های هستوی میان برد - اسپوتنیک افغانستان
متهم شدن دوباره روسیه به نقض پیمان منع راکت های هستوی میان برد

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما منتظر خواهیم ماند تا شرکایمان آماده مشارکت در گفت‌وگویی برابر و حقیقی درباره خلع سلاح شوند.

وزیر خارجه روسیه هم تاکید کرد، پس از تعلیق گفت‌وگوها روی دفاع موشکی در 2014 امریکا مواضعش را در اروپا و آسیا گسترش داد و سامانه‌هایش از جمله در آلاسکا و ساحل شرقی را تقویت کرد. او افزود: روسیه از دکترین نظامی امریکا برای ایجاد مهمات هسته‌ای با قدرت انفجاری کمتر روی موشک‌های میان‌برد نگران است.

لاوروف همچنین افزود، امریکا به پیشنهادات روسیه برای ادامه دادن به معاهده استارت جدید توجهی نمی‌کند و این امر نگران‌کننده است. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: روسیه نهایت تلاشش را برای نجات معاهده آی‌ان‌اف انجام می‌دهد چرا که حفظ ثبات راهبردی در اروپا و جهان اهمیت دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین از لاوروف و شایگو درخواست کرد، تا درباره تهدید احتمالی اقدامات برخی از کشورها برای استقرار جنگ افزار در فضا گزارشی تهیه کند.

پوتین و لاوروف تاکید کردند، استقرار سامانه‌های ام‌کا 41 ایالات متحده در اروپا که مناسب راکت ‌های تام‌هاوک است، نقض آشکار پیمان آی‌ان‌اف محسوب می‌شود. لاوروف گفت: روسیه محق است تا اطمینان حاصل کند امریکا اجرای استارت جدید را تضمین می‌کند و این روند را با تغییر و جابجایی موشک‌ها به «غیر هسته‌ای» دچار اخلال نمی‌کند.

پوتین گفت، مسکو واکنشی متقابل به تصمیم امریکا درباره خروج از پیمان آی‌ان‌اف خواهد داشت و مشارکت در این توافق را به حالت تعلیق درمی‌آورد. او افزود: روسیه به‌رغم اتخاذ تدابیر تلافی‌جویانه، نباید و نمی‌خواهد وارد رقابت تسلیحاتی هزینه‌برد شود.

واکنش مسکو به خروج امریکا از پیمان منع راکت های هستوی میان برد - اسپوتنیک افغانستان
واکنش مسکو به خروج امریکا از پیمان منع راکت های هستوی میان برد

در همین حال وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، امریکا از 199 با آزمایش پهپادهای مسلح موجب نقض پیمان آی‌ان‌اف شد. به گفته او پیشنهادهای روسیه درباره پیمان آی‌ان‌اف مورد «تهاجم» امریکا قرار گرفت و روسیه نمی‌تواند ضرب‌الاجل آن را بپذیرد چون خلاف روح و محتوای این معاهده است.

به گفته لاوروف، بیرون شدن امریکا از آی‌ان‌اف وضعیتی را که در سال‌های اخیر در حوزه خلع جنگ افزار هسته‌ای به وجود آمده است وخیم‌تر می‌کند.

 به گفته لاوروف، مسکو نگران رویکرد امریکا برای اجرای معاهده عدم اشاعه است که لازمه آن عدم انتقال فناوری تسلیحات هسته‌ای است.

در همین حال رئیس‌جمهوری روسیه گفت، راکت ‌هایی که امریکا قصد دارد از معاهده استارت جدید خارج کند لازم است تا مورد بازرسی قرار بگیرند تا از عدم تغییر کاربری آنها اطمینان حاصل کند.

یادآوری می کنیم، که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا گفته است که ظرف شش ماه از آی‌ان‌اف بیرون می‌شود مگر آنکه روسیه به آنچه وی آن را نقض این معاهده کنترل تسلیحاتی 1987 خواند، پایان دهد.

پیمان INF اجازه نمی دهد طرفین راکت های بالستیک زمینی و راکت های کروز با برد 500 تا 5.5 هزار کیلومتر داشته باشند. مسکو و واشنگتن به طور مرتب یکدیگر را متهم به نقض این پیمان می کنند. به ویژه ایالات متحده امریکا، روسیه را برای پنهان کردن قابلیت های واقعی راکت کروز 9M729 از مجموعه ای اسکندر —M سرزنش می کند. پنتاگون بر این باور است که راکت زمینی دارای برد 500 کیلومتر است. مسکو این را انکار می کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала