آغاز رقابت های شدید میان تیم انتخاباتی اشرف غنی و حنیف اتمر

© AP Photo / Rahmat Gulآغاز رقابت های شدید میان تیم انتخاباتی اشرف غنی و حنیف اتمر
آغاز رقابت های شدید میان تیم انتخاباتی اشرف غنی و حنیف اتمر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع خبری از رقابت شدید بین اشرف غنی و حنیف اتمر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای تشکیل تیم‌های انتخاباتی مناسب برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور خبر داده اند.

به گزارش اسپوتنیک، با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رقابت‌ها بر سر تشکیل تیم‌های انتخاباتی بین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور افزایش گرفته است.
اشرف غنی رئیس جمهوری کنونی و حنیف اتمر مشاور سابق امنیت ملی افغانستان که از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند در ترکیب تیم‌های انتخاباتی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
ظاهرا هر دو نامزد احتمالی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان دست به دامان جریان اپوزیسیون شده و شماری از چهره‌های منتقد حکومت وحدت ملی را در ترکیب تیم انتخاباتی خود جای داده است.
ترکیب احتمالی تیم انتخاباتی اشرف غنی چگونه خواهد بود؟
یک منبع به رادیو سپوژمی، گفته که اشرف غنی در نظر دارد تا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کرسی ریاست اجرایی در دولت افغانستان را حفظ کرده و شمار معاونان ریاست جمهوری را نیز به 3 نفر افزایش دهد.
این طرحی است که پیش از این ائتلاف بزرگ ملی افغانستان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نظر گرفته بود.
گمانه زنی‌هایی وجود دارند که اشرف غنی کرسی ریاست اجرایی را به «عبدالله»، کرسی معاون اول ریاست جمهوری را به «صلاح‌الدین ربانی» و کرسی معاونت دوم ریاست جمهوری را به «سروردانش» پیشنهاد کرده است.
همچنین برای کرسی معاونت سوم ریاست جمهوری افغانستان نیز در نظر دارد تا یکی از اقوام ازبک این کشور را انتخاب کند اما تا کنون نامزد مشخصی را برای این کرسی پیدا نکرده است.
یک منبع تصریح کرد که اشرف غنی از ژنرال دوستم خواسته تا شخص مورد نظرش را برای کرسی معاونت سوم ریاست جمهوری پیشنهاد کند اما رهبر حزب جنبش ملی اسلامی خواستار معاونت اول ریاست جمهوری در ترکیب تیم انتخاباتی اشرف غنی شده است.
جنرال دوستم رهبر حزب جنبش ملی افغانستان پیش از این نیز گفته بود که تنها از تیم انتخاباتی حمایت خواهد کرد که کرسی معاونت اول ریاست جمهوری را به اقوام ازبک اختصاص دهد.
تا کنون افراد یاد شده طرح پیشنهادی اشرف غنی برای ترکیب تیم مشترک انتخاباتی را قبول نکرده‌اند و این موضوع نیز از سوی منابع رسمی تائید نشده است.
ترکیب احتمالی تیم انتخاباتی حنیف اتمر از چه قرار است؟
منابع خبری تصریح کردند که حنیف اتمر نیز در حال رایزنی با شماری از احزاب اپوزیسیون حکومت وحدت ملی است و در نظر دارد تا شماری از اعضای ائتلاف بزرگ ملی افغانستان را در تیم انتخاباتی خود جای دهد.
گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که حنیف اتمر نیز طرح مشابه با اشرف غنی را در ترکیب تیم انتخاباتی خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور در نظر گرفته است.
گفته می‌شود که حنیف اتمر نیز در صورت پیروزی کرسی ریاست اجرایی را در دولت افغانستان حفظ کرده و «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی را برای این کرسی در نظر گرفته است.
وی کرسی معاونت اول ریاست جمهوری را به «یونس قانونی»، عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی کرسی معاونت دوم را به «محمدمحقق» رهبر حزب وحدت مردم و کرسی معاونت سوم را نیز به «شاکر کارگر» سیاستمدار ازبک تبار این کشور پیشنهاد کرده است.
حنیف اتمر مشاور سابق امنیت ملی افغانستان که پیش از این متحدان درجه یک اشرف غنی بود حالا به رقیب قابل توجهی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در برابر اشرف غنی تبدیل شده است.
شرف غنی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان از هم اکنون ترفند امتیاز دهی را نیز در پیش گرفته و شماری از چهره‌های منتقد را در پست‌های مهم دولتی گماشته است.
با وجود این که زمان نه چندان طولانی برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است اما اشرف غنی در ماههای اخیر «امرالله صالح» را به عنوان وزیر کشور، «اسدالله خالد» را به عنوان وزیر دفاع و «عمرداودزی» را به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان تعیین کرده است.
گمانه‌هایی وجود دارند که اشرف غنی با گماشتن افراد یاد شده تلاش می‌کند تا اعتماد اقوام تاجیک و حمایت شورای حراست و ثبات افغانستان را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور کسب کند.
این در حالی است که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان نیز پیش از این اعلام کرده بود که نامزد واحدی را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی خواهد کرد.
اما این جریان سیاسی بزرگ تا کنون تیم مشخصی را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی نکرده است.
در حالی که منابع خبری از تشدید رقابت‌ها بین اشرف غنی و حنیف اتمر بر سر ترکیب تیم‌های انتخاباتی خبر می‌دهند اما هر دوی آنها تا کنون در روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت نکرده‌اند.
«لطیف پدرام» رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، «محمد حکیم تورسن»، «شیدامحمد ابدالی» سفیر سابق افغانستان در هند، «احمد ولی مسعود» رهبر جریان «وفاق ملی»، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور محسوب می‌شوند.
در همبن حال، با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری احتمال صف آرایی‌های جدید انتخاباتی نیز افزایش خواهد یافت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала