گفت‌وگو با هیأت طالبان در تهران

© Fotolia / Borna Mirahmadianگفت‌وگو با هیأت طالبان در تهران
گفت‌وگو با هیأت طالبان در تهران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرده است که یک هیأت گروه طالبان روز یک‌شنبه (نهم جدی) به تهران سفر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرده است که یک هیأت گروه طالبان روز یک‌شنبه (نهم جدی) به تهران سفر کرده و با سید عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه دیدار و گفت‌وگو کرده است.
بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران امروز دوشنبه در یک نشست خبری در تهران گفته است: «این هیأت روز گذشته مذاکرات مفصلی با هیأت ایران به ریاست سید عباس عراقچی انجام داد».
آقای قاسمی گفته است که هیأت طالبان پس از سفر علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران به کابل، به ایران سفر کرده است.
او همچنان گفته است که از گفت‌وگوهای هیأت طالبان با ایران، حکومت افغانستان با خبر است.
سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران همچنان گفته است که ۵۰ درصد خاک افغانستان در کنترل طالبان است و به دلیل مرز طولانی ایران با افغانستان، طالبان خواهان گفت‌وگو با تهران بودند.
گفتنی است که هفته‌ی گذشته علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در سفری به کابل تأیید کرده بود که تهران با گروه طالبان در ارتباط است.
آقای شمخانی در دیدار با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان همچنان گفته بود که دولت افغانستان از ارتباطات و گفت‌وگوهای ایران با طالبان اطلاع دارد و این روند ادامه خواهد داشت.
در همین حال، خبرگزاری ایرنا به نقل از سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران گزارش کرده است که «هدف اصلی مذاکرات هیأت طالبان با معاون امور سیاسی وزارت خارجه‌ی ایران به‌منظور یافتن راه‌ کار و زمینه‌های تسهیل‌کننده برای کمک و مساعدت به گفت‌وگوهای بین گروه‌های افغانستانی و دولت این کشور برای پیش‌برد روند صلح در این کشور بوده است.»
گفت‌وگوی هیأت گروه طالبان با معاون وزارت خارجه‌ی ایران در حالی صورت گرفته است که قرار است یک نشست در مورد صلح افغانستان در روزهای آینده در جده‌ی عربستان سعودی برگزار شود. در این نشست نمایندگان ایالات متحده‌ی امریکا، پاکستان، امارات متحده‌ی عربی، عربستان سعودی و طالبان شرکت خواهند کرد.

از سویی هم، دیدار هیأت طالبان از ایران در حالی صورت گرفته است که پیش از این زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده‌ی ویژه‎ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دست‌کم سه بار با نمایندگان طالبان در قطر و امارات متحده‌ی عربی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала