در افغانستان سالانه ۱۰ هزار تُن ماهی تولید میشود

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر در افغانستان سالانه ۱۰ هزار تُن ماهی تولید میشود
در افغانستان سالانه ۱۰ هزار تُن ماهی تولید میشود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سیدمجدود ریحان: افغانستان سالانه حدودا ده‌هزار تن ماهی تولید می‌کند. این مقدار نظر به نيازمندى كشور به ماهى ناچيز ميباشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ودصم، سیدمجدود ریحان، رییس عمومی مالداری و صحت حیوانی به این روزنامه می‌گوید: «توليدات سالانه فارم هاى ماهى و دريا هابه ١٠ هزار تُن متريك ميرسد و ميزان توليدات ماهى با كم شدن آب رابطه مستقيم دارد».
آقای ریحان افزود که تعداد فارم‌های ماهی در افغانستان به دو هزار میرسد که بیشتر آن در ولایت‌های نيمرور، بلخ، قندهار، هلمند، ارزگان و ننگرهارموقعیت دارند.
خلیل‌الله فروغ، آمر پرورش فارم ماهی قرغه میگوید كه فارم قرغه یگانه فارم تکثیری ماهی در سطح کشور می‌باشد.
فروغ گفت: «در سال آيند سه فارم ديگر در ولايت هاى ننگرهار،بلخ و باميان ساخته ميشود.هم اكنون دو نوع ماهى در فارم قرغه پرورش ميدهيم ماهيان سرد آبى و گرم آبى، بخش ماهيان گرم آبى امسال فعال شده است و بخش ماهيان سرد آبى قبلا فعاليت داشت»و
به گفته او، بيش از ٧هزارماهيان سرد آبى(استاك مادرى)تحت پرورش و آمده نسل گيرى ميباشند.
وی افزود: "اين فارم طى ده سال گذشته بيش از سه ميليون چوچه ماهى را در بند نغلو، بند سلما، دريا پنجشير، دريا كنر،بند قرغه و سالنگ رها و يك عده آنرا به فارم داران توزيع نموده است.هدف عمده اين كار جلوگيرى از بين رفتن نسل ماهى و همچنان رشد و پرورش ماهى در كشور ميباشد."
فروغ می‌افزاید که با فراهم شدن إمكانات ضرورى، این فارم قابليت آنرا دارد تا ۴۰۰ هزار چوچه‌ماهی تولید و از آنجمله ٣٠٠ هزار چوچه انرا به فارم داران توزيع نمايد.
روفی همچنین می‌گوید که در افغانستان نظر به دلائل مختلف، فرهنگ مرغ‌خوری بیش‌تر از ماهی‌خوری مروج است كه اصلان نياز به توليد اين مقدار ماهى نميباشد.اما تلاش هاى وزارت زراعت برأى ترويج ماهى پرورى ادامه خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала