ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی

© AP Photo / Jacquelyn Martinثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی
ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استخبارات ترکیه نوار صوتی صحبت تیلفونی یکی از قاتلان جمال خاشقجی به دست آورده اند. این نوار که ترکان در ماه گذشته به جینا هاسپیل رئیس CIA داده بودند، ماموران استخباراتی موثق ترین ثبوت دخالت شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی میدانند.

اما، طوریکه روزنامه « The New York Times» امریکا می نویسد، جانب امریکا تا به حال فیصله نکرده که عربستان سعودی را چگونه مجازات کند.

جولیان بارنس (Julian E. Barnes) ، ایریک شمیت (Eric Schmitt)،  دیوید کیرک پاتریک (David D. Kirkpatrick) می نویسند، به زودی بعد از قتل ژورنالیست خاشقجی، شرکت کنندگان قتل توسط تیلفون به رهبر شان زنگ زدند و خواهش کردند «به آمر خود (به احتمال زیاد، محمد بن سلمان شهزاده ولیعهد عربستان سعودی) بگوئید که اجنتان وظیفه مطروحه را اجرا کردند. در این باره سه نفر که با محتوای نوار صوتی قتل خاشقجی آشنا اند و استخبارات ترکیه دریافت کرده، خبر دادند.

این نوار را که ترکان در ماه گذشته با جینا هاسپیل (Gina Haspel) رئیس CIA در میان گذاشته بودند، ماموران استخبارات موثق ترین ثبوت دخالت محمد بن سلمان شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی باشنده ویرجینیا و مبصر روزنامه «واشنگتن پست» میدانند که قتل او باعث خشم در سراسر جهان گردید.

© Photo / Screenshot ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی
 ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی   - اسپوتنیک افغانستان
ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی

اگرچه نام شهزاده را نمی برند، ماموران استخبارات امریکا عقیده دارند که جمله « به آمر خود بگوئید» به شهزاده ولیعهد ارتباط دارد. به گفته آنها، این زنگ را ماهر عبدالعزیز مطرب انجام داده که در ترکیب گروپ 15 نفری به استانبول فرستاده شده بود، تا ژورنالیست خاشقجی را در قونسلگری سعودی از بین ببرد. او در تیلفون به زبان عربی صحبت میکرد.

بریوس ریدیل (Bruce O. Riedel) ماور سابق CIA که حالا در انستیتوت بروکینگس کار میکند، اعلام داشت:« چنین زنگ به ثبوت غیرقابل تردید بسیار شباهت دارد. این مدرک بسیار قوی افشاکننده است».

نمایندگان ترکیه اعلام داشتند که نوار صوتی ثبوت غیرقابل تردید دخالت محمد شهزاده ولیعهد در قتل نمی باشد و ماموران استخباراتی و حکومتی امریکا هشدار میدهند که نوار صحبت تیلفونی ولو هرقدر هم قانع کننده ثابت گردد، این بازهم ثبوت غیرقابل تردید دخالت شهزاده ولیعهد در قتل خاشقجی شمرده نمی شود. نماینده CIA از تبصره امتناع ورزید.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در روز شنبه اعلام داشت که حکومت او نوار صوتی را به عربستان سعودی، امریکا و متحدان دیگر غربی سپرده است.

© AFP 2023 / Adem Altan ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی
 ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی   - اسپوتنیک افغانستان
ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی

فخرالدین آلتون سکرتر مطبوعاتی اردوغان خاطرنشان ساخت:« بیائید فراموش نه کنیم که اگر فعالیت های قاطع ترکیه نمی بود، این دوسیه را مدتها قبل پنهان میکردند».

ثبوت های نو به ارتباط دخالت محمد شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی به احتمال زیاد باعث افزایش فشار بر قصر سفید خواهد گردید که به خاطر حفظ مناسبات با شهزاده ولیعهد پیوسته راجع به عدم موجودیت ثبوت های مشخص دخالت او صحبت میکند. شهزاده ولیعهد محمد مناسبات نزدیک با داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور جارید کوشنیر برقرار نموده که از برکت مساعی اداره ترامپ عربستان سعودی به شریک مهم واشنگتن در جهان عرب مبدل گشته است.

© AP Photo / Evan Vucci ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی
 ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی   - اسپوتنیک افغانستان
ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی

برخی مشاوران ترامپ اعلام میدارند که آنها به  ثبوت غیرقابل تردید دخالت شهزاده ولیعهد در قتل خاشقجی ضرورت دارند، تا امریکا بتواند او و دولت شاهی را شدیداً مجازات نماید.

شخص ترامپ خاطرنشان ساخت که به زودی معلومات نو پیدا خواهند شد. او در روز چهارشنبه در قصر سفید به خبرنگاران اعلام داشت:« در هفته آینده من درک دقیقتر راجع به اوضاع خواهم داشت. من موضعگیری خود را تعیین خواهم کرد».

عدم موجودیت ثبوت های مستقیم به ادارات استخباراتی موانع در مورد مسوول شناختن شهزاده ولیعهد در قتل خاشقجی ایجاد میکند.

© AP Photo / Emrah Gurel ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی
 ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی   - اسپوتنیک افغانستان
ثبوت دخالت احتمالی شهزاده ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی

شیف نماینده استخبارات اعلام داشت:« خانواده ترامپ و شخص رئیس جمهور به اندازه قوی بر شهزاده ولیعهد اتکا دارند که حالا، به نظر آنها، این مناسبات بسیار زیاد مهم اند، تا آنها را قطع کرد».

به گفته نمایندگان استخبارات، فیصله راجع به این که کدام مناسبات باید با شهزاده ولیعهد محمد حفظ گردند و عربستان سعودی را چگونه به خاطر قتل خاشقجی مجازات کرد، توسط هاسپیل و نه هم دئین کاوتس (Dan Coats)، بلکه توسط رهبری سیاسی کشور اتخاذ خواهد گردید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала