معاون سرمفتی روسیه: مسألۀ افغانستان برای روسیه آموزنده است

© Sputnik / Sputnik / H. Kheyalمعاون سرمفتی روسیه: مسألۀ افغانستان برای روسیه آموزنده است
معاون سرمفتی روسیه: مسألۀ افغانستان برای روسیه آموزنده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مفتی نامدار روسیه می‌گوید بعضی رهبران جهان به مشاورین و مربیان روحانی نیاز دارند تا به استقلال و حاکمیت دیگران نیز احترام بگذارند.

در کنفرانس «اسلام در جهان معاصر: اعتقاد و جامعه» که در چهارچوب هفتۀ گرامی‌داشت از دوصدمین سالروز تأسیس انستیتوت شرق شناسی روسیه، در شهر مسکو برگزار شده بود، فعالین دینی، نمایندگان اکادمی های روسیه و بعضی کشور های جهان نظریات خود را مطرح کردند.

دمیر حضرت محی‌الدینوف معاون رئیس شورای مفتیان فدراسیون روسیه در مصاحبۀ اختصاصی با آژانس اسپوتنیک، از نقش همکاری دینی فدراسیون روسیه با ایران تعریف نموده و روی عوامل برای جلوگیری از افراط گرایی و تروریزم در شرق میانه سخن گفت.

دمیر حضرت به سوال خبرنگار آژانس اسپوتنیک در مورد راز دستیابی به ثبات در شرق میانه، که در شعلۀ درگیری‌های مختلف، و به خصوص مذهبی می‌سوزد، پاسخ داده گفت:

«امروز ما شاهد این واقعیت استیم که عامل اسلام و مسلمانان در دهه‌های اخیر به طور فعال رشد کرده است. پس از کسب استقلال، نقش اسلام در کشورهای مسلمان عرب خارج از خط مقدم گردید. هیچ رویداد بزرگ بدون مشارکت رهبران کشورهای مسلمان صورت نمی‌گیرد. امروز مسلمانان — سریع‌ترین جمعیت رو به رشد در جهان هستند و منابع زیادی در قلمرو کشورهای مسلمان وجود دارد. این همه، نشانگر نقش فزایندۀ اسلام در جهان است. بنابراین، رسیدگی به مسأله امنیت در خاورمیانه و مسائل مربوط به افراط‌گرایی و تروریزم مذهبی، بر مناطقی که نه تنها در نزدیکی سرحدات کشورهای مسلمان قرار دارند، بلکه بر امنیت جهانی نیز تاثیر می گذارد. زیرا جهان امروزی به خانۀ مشترک ما تبدیل شده است، بنابر این، هر رویداد که در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، در جاپان دور افتاده، در ایالات متحده امریکا و یا در قارۀ آفریقا نیز تاثیر می‌گذارد. بنابر این، جهان بیشتر از هر زمان دیگر به واعظان دینی خوب و متخصصین خوب نیاز دارد که امور شرق را درک کنند. آن‌ها می‌توانند به ادارات ریاست جمهوری برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا، مشوره بدهند تا [در سیاست هایشان] حاکمیت ملی و استقلال کشورهای دیگری را نقض نکنند که در آنجا اسلام و عنعنات اسلامی قرن‌ها ریشه دارد. در غیر آن، ما می‌بینیم که چطور خاورمیانه پس از داخل شدن نیروهای امریكا و كشورهای اروپایی، به منطقه‌یی بی‌ثبات مبدل شده است. بعد از دخالت غرب، نه تنها رژیم‌ها سقوط کردند، بلکه تروریست‌ها نیز در منطقه نفوذ کردند. کشورهایی مانند سوریه، لبنان، عراق، نه تنها با بی‌نظمی روبرو شدند، بلکه شهروندان این کشور ها تلفات زیاد را متقبل شدند و تا کنون رنج می‌برند. ما در مورد آنچه در خاورمیانه اتفاق می افتد بسیار نگرانیم».

خبرنگار اسپوتنیک از آقای محی‌الدینوف پرسید: «افغانستان یکی از کشورهای اسلامی است که در حدود 40 سال از ترویزم اسلامی رنج می‌برد و تلفات جانی و مالی هنگفت را متقبل گردیده است. کشورهای شرق نزدیک به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم در آن نقش دارند، آیا مطرح‌شدن وضعیت افغانستان در چنین کنفرانس‌های علمی مهم خواهد بود؟». دمیر حضرت گفت:

«به نظر من مشکلات افغانستان همیشه درهر نوع کنفرانس های بین المللی مطرح می‌گردد. برای فدراسیون روسیه، به مثابه وارث شوری سابق، مسأله افغانستان بسیار آموزنده است. ما خوب به یاد داریم که تراژیدی افغانستان بر کشور ما چه تاثیراتی را بر جا گذاشت. ما می‌بینیم که رویدادهای سال های 80 قرن گذشته به سراسر منطقه شرق آسیا و جهان اسلام تاثیر گذاشته است».

معاون سرمفتی فدراسیون روسیه در مورد نقش ایران در پروسۀ حل چالش‌های منطقوی و تشریک مساعی روسیه با ایران ابراز نظر نموده گفت:

«ایران در سالهای اخیر موقف خود را با روسیه بسیار نزدیک نموده است. ملاقات‌های رهبران دو کشور حاکی از آن است که سیاست باثبات بین دو کشور وجود دارد، محور مشترک روابط ایجاد گردیده و آرزوی توسعۀ همکاری در ساحه اقتصاد، علوم، تحصیلات و تنویر روحی نیز وجود دارد. آن‌جه مربوط به بحث اسلام است، این است که با وجودی که در ایران اکثریت شعیه استند، اما سنی ها هم حضور دارند، بناً ما سعی می‌ورزیم شرکایی از جمع سنی‌های حنیفی را نیز در ایران پیدا کنیم تا با تأمین روابط با آنان همکاری خود را در ساحه دینی توسعه بدهیم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала