آغاز هفتمین نشست بین المللی گفت و گوهای امنیتی هرات

© Sputnikآغاز هفتمین نشست بین المللی گفت و گوهای امنیتی هرات
آغاز هفتمین نشست بین المللی گفت و گوهای امنیتی هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هفتمین نشست بین‌المللی گفت‌گوهای امنیتی هرات امروز جمعه در این شهر با حضور نمایندگان چندین کشور خارجی آغاز گردید.

کم و کاستی ها در روند انتخابات در هرات - اسپوتنیک افغانستان
کم و کاستی ها در روند انتخابات در هرات
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات در این نشست گفت، که مردم افغانستان امیدوار هستند که در مذاکرات احتمالی صلح هیچ‌گونه عقب گرد به گذشته وجود نداشته باشد.

آقای رحیمی امروز جمعه (4 عقرب) در هفتمین نشست بین‌المللی گفت‌گوهای امنیتی هرات همچنان گفت، که مردم افغانستان به عنوان پشتیبانان اصلی دموکراسی،‌ از دست‌آوردهای حکومت پشتیبانی می‌کنند و امیدوار هستند که افغانستان منحیث یگانه دموکراسی جوان در منطقه مورد حمایت قرار گیرد.

او افزود:- "سپری شدن موفقانه‌ی پروسه‌ی انتخابات ثابت ساخت که مردم به عنوان حامیان اصلی این دموکراسی به شدت از دست‌آوردها حمایت می‌کنند و امیدوار هستند که در مذارکات احتمالی صلح هیچ گونه عقب گردی به گذشته وجود نداشته باشد و افغانستان منحیث یگانه دموکراسی جوان در منطقه مورد حمایت قرار گیرد".

در همین حال، داکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان گفت، که نیاز اساسی مردم افغانستان صلح و امنیت است و حالا زمان آن فرا رسیده است که همه جناح‌ها تفنگ‌ها را خاموش کنند.

آقای سپنتا گفت:- "نیاز اساسی مردم افغانستان صلح و امنیت است. تجربه‌ی چهل سال جنگ و کشتار نشان داد که به جز ویرانی و بربادی، به جایی نمی رسیم. امروز زمان آن رسیده است که تفنگ‌ها را همه جناح‌ها خاموش کنند تا همه انسان‌ها به آرامش دست یابند".

هفتمین نشست بین‌المللی گفت‌گوهای امنیتی هرات امروز با حضور نمایندگان کشورهای مختلف و موسسات بین‌المللی برای دو روز در شهر هرات برگزار می شود. در این نشست در مورد منافع مشترک کشورهای اشتراک کننده با تمرکز اصلی بر امنیت و صلح منطقه‌یی و افغانستان بحث می‌شود.

شرکت کنندگان در این نشست گفتند، که امنیت منطقه به ویژه امنیت افغانستان به شدت زیر تهدید گروه‌های شورشی قرار دارد. آنها از متحدان افغانستان خواستند تا موضع محکمی در این زمینه در پیش بگیرند.

در همین حال، عصمت‌الله ایرگاشیف نماینده‌ی خاص ازبکستان برای افغانستان در مراسم گشایش این نشست گفت، که تاشکند تلاش‌ها برای افزایش حجم تجارت سالیانه بین دو کشور به 1 میلیارد دالر را ادامه خواهد داد.

او گفت، که این کار با فراهم کردن امکانات بیشتر برای سرمایه‌گذاران افغانستان انجام خواهد شد.

او همچنان از پروژه ساخت ساختمان های رهایشی توسط تجاران افغانستان در سرخان دریا یاد و گفت، که ازبکستان برای شهروندان افغانستان گرفتن ویزا و اقامت در این کشور را بسیار آسان کرده است.

او افزود، که ازبکستان هیچ منافعی در افغانستان ندارد و تنها هدف این کشور آوردن صلح در افغانستان است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала