آیا جنگجویان تسلیم شده داعش مجازات خواهند شد؟

© Sputnik / JAKآیا جنگجویان تسلیم شده داعش مجازات خواهند شد؟
آیا جنگجویان تسلیم شده داعش مجازات خواهند شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان میگوید که جنگجویان تسلیم شده داعش در روشنی قوانین نافذه کشور مجازات خواهند شد.

۱۰ اسد سال روان، مقامات امنیتی افغانستان اعلام کردند که مولوی حبیب‌الرحمان و مفتی نعمت‌الله رهبران گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی یا داعش در جوزجان، با ۲۵۰ تن از زیردستانش به حکومت تسلیم شده‌اند.

در عین حال طالبان با نشر پیامی گفته اند که جنگجویان این گروه طی عملیات چند روزه، نیروهای داعش در ولایت جوزجان را کاملاً ریشه‌کن نموده اند.

با آنکه حبیب‌الرحمان، مسؤول پیشین نظامی داعش در شمال‌ افغانستان ادعا دارد که حکومت به آنان تعهد سپرده که امنیت شان را تأمین میکند و عملکرد گذشته شان را نادیده میگیرد، داکتر عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه کشور، جنگجویان تسلیم شده داعش را اسیران جنگی نامیده اعلام کرد که حکومت با آنها بر بنیاد قانون برخورد خواهد کرد.

به گفته آقای عبدالله، جنگجویان داعش از ناچاری به حکومت پیوسته اند و عملکردهای آنان نباید نادیده گرفته شوند.

محمد رضا غفوری، سخنگوی مقام ولایت جوزجان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت که در حال حاضر اعضای تسلیم شده گروه داعش در توقیف خانه‎های کابل و بلخ بسر میبرند و تحقیقات در مورد جرایم آنها ادامه دارد.

آقای غفوری می‌گوید:

«تسلیم شدن جنگجویان داعش بدین معنی نیست که آنها مورد تحقیق و مجازات قرار نخواهند گرفت. آنها ناقضین حقوق بشر هستند و جنایات بسیار فجیع انجام داده اند. اکنون تعدادی از جنگجویان تسلیم شده داعش در  کابل و تعدادی دیگر شان در ولایت بلخ تحت بازداشت قرار دارند».

این در حالی است، که شماری از باشندگان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان که در نتیجه درگیرهای اخیر میان طالبان و داعش مجبور به ترک خانه هایشان شده اند، جنگجویان داعش را به ارتکاب جنایات وحشتناک متهم کرده خواستار محاکمه آنها شدند.

به گفته آنها، داعشیان زنان، دختران جوان و حتی پسران را به زور با خود میبردند و به آنها تجاوز میکردند.

اما مولوی حبیب‌الرحمان، مسؤول پیشین نظامی داعش در شمال‌ افغانستان ضمن رد این اتهامات، آنها را توطئه در برابر این گروه دانست.

آقای غفوری ضمن تائید درج شکایات باشندگان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان اظهار داشت:

«تحقیقات جریان دارد. پس از برسی تمام شکایت های وارده علیه این گروپ، آنها به نهادهای قضایی معرفی خواهند شد.»

عبدالله عبدالله : طالب و داعش همه هراس افگن اند - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله عبدالله : طالب و داعش همه هراس افگن اند

مذاکره با داعش

جنرال جوزف ووتل، رئیس قومندانی مرکزی نیروهای امریکایی در یک نشست خبری در پنتاگون اظهار داشت که حکومت افغانستان به امریکا اطمینان داده است که با جنگجویان تسلیم شده داعش مثل اسیران جنگی رفتار میکند.

جنرال جوزف ووتل افزود:

«موضع امریکا و حکومت افغانستان در قبال گروه تروریستی داعش کاملاً روشن است، آشتی با آن‌ها جز برنامه‌های ما نیست و ما به توافق رسیده ایم که این سازمان باید از بین برود. آنها علیه مردم جنگ بی رحمانه ای را آغاز کرده اند و تلفات ملکی برای آنها مهم نیست، و آنها باید جوابگوی جنایت جنگی خویش باشند».

آقای غفوری در مورد گفته های این جنرال امریکایی چنین اظهار نظر میکند:

«گروه داعش در افغانستان گروه تروریستی محسوب میشود و بر بنیاد استراتیژی امنیتی ما، این گروه باید در سراسر کشور نابود گردد. حکومت افغانستان به همکاری همپیمانان خود و در روشنی استراتیژی امنیتی کشور مبارزه علیه گروه تروریستی داعش را ادامه میدهد».

به باور محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، عفو جنگجویان داعش بالای روند صلح با طالبان تاثیرات منفی خواهد گذاشت، زیرا طالبان، گروه داعش را دشمن خود می‌پندارند.

سخنگوی والی جوزجان گفت:

«حکومت مرکزی افغانستان به شمول ادارات محلی شان در ولایت تلاش میورزند تا طالبان را به پیوستن به پروسه صلح تشویق نمایند. گروه طالبان و گروه داعش دو گروه مخالف همدیگر هستند، از این رو اگر آن‌ها مجازات نشوند و مورد عفو قرار بگیرند، طالبان درخواست صلح را لبیک نخواهند گفت».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала