تشکیل ائتلاف میان"اشرف غنی" و "عبدالله" در انتخابات آینده

© AP Photo / Alik Kepliczتشکیل ائتلاف میان"اشرف غنی" و "عبدالله" در انتخابات آینده
تشکیل ائتلاف میاناشرف غنی و عبدالله در انتخابات آینده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی گزارشات حاکی از آن است که رئیس جمهور محمد اشرف غنی ورئیس اجرائیه کشور، عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری آینده ائتلافی را تشکیل خواهند داد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری در کابل، ، اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد و عبدالله عبدالله نیز به عنوان معاون اول، وی را همراهی خواهد کرد. بدین ترتیب منصب ریاست اجرائی نیز برچیده خواهد شد و نیازی به تغییر قانون اساسی برای قانونی شدن ریاست سمت ریاست اجرائی نخواهد بود.
تا کنون نامزد کرسی معاونیت دوم ریاست جمهوری مشخص نیست، اما منابع  می‌گویند که به احتمال زیاد، آقای سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری همچنان به عنوان نامزد معاونیت دوم در این تکت حضور خواهد داشت. منابع دیگر می‌گویند که به دلیل اختلاف نظر میان آقای کریم خلیلی و آقای دانش، احتمال دارد اسدالله سعادتی، نماینده‌ی مردم دایکندی در مجلس نمایندگان به عنوان نامزد معاونیت دوم ریاست جمهوری معرفی شود.
در این گزارش گفته می شود که،گفتگو‌ها میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به منظور دستیابی به چنین توافقی از چند ماه به اینسو جریان داشت. در آخرین مورد، غنی و عبدالله هفته‌ قبل و پیش از سفر داکتر عبدالله به هندوستان برای اشتراک در نمایشگاه تجارتی افغانستان و هندوستان در بمبیی، برای سه ساعت گفتگو کرده بودند.
شرایط سیاسی افغانستان در سال های گذشته به گونه ای پیش رفته است که دو رقیب بزرگ سیاسی اکنون تکیه گاهی غیر از یکدیگر ندارند؛ زیرا متحدین سیاسی هر دو آنها به مرور زمان به منتقدین درجه یک آنها تبدیل شده و در انتخابات آینده ریاست جمهوری در مقابل آنها خواهند ایستاد.
از تجربه‌ چهار سال همکاری میان غنی و عبدالله مشخص است که آن دو با وجود تفاوت‌‌های ظاهری و شکلی، متحدان خوبی برای یکدیگرشان هستند. غنی عاشق انحصار قدرت است و عبدالله عاشق تشریفات و تجملات. با توجه به تجربه‌ی بیشتر از چهار سال همکاری میان این دو، اگر عبدالله همچنان به سبک دولت‌داری تشریفاتی و تجملاتی خویش ادامه دهد و از سیاست، تنها همین مسایل مد نظرش باشد، غنی با آن مشکلی ندارد. غنی به دنبال انحصار قدرت است و عبدالله به دلیل بی‌برنامگی و بی‌هدفی در سیاست، می‌تواند با غنی به خوبی کنار بیاید.
استعفای حنیف اتمر، مشاور سابق امنیت ملی افغانستان و تدارک وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، اختلاف نظرهای عمیق سیاسی رئیس جمهور با جنرال دوستم و همچنین تغییر موضع افرادی همچون احمد ضیاء مسعود، اشرف غنی را در موقعیت ضعف قرار داده و در سوی دیگر، عبدالله نیز دیگر شانسی برای کسب حمایت حزب جمعیت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала