کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد

© Sputnik / Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط سران 5 کشور ساحلی این دریا امضا شد.

به گزارش اسپوتنیک، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر عصر یکشنبه و در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در شهر آق‌تاو قزاقستان، توسط سران جمهوری روسیه، ایران، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان امضا شد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و قربانقلی بردی محمدوف، رئیس‌جمهور ترکمنستان این کنوانسیون را امضا کرده‌اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز در نشست رهبران پنج کشور حاشیه دریای خزر در بندر آق‌تاو (قزاقستان) اعلام کرد که حل و فصل وضعیت حقوقی دریای خزر شرایط را برای توسعه همکاری‌های نزدیک بین کشورهای منطقه در جهت‌گیری‌های مختلف فراهم خواهد کرد.
پوتین تاکید کرد که کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی دریای خزر به طور دقیق تمامی مسائل مربوط به تعیین خطوط مرزی کشورهای حاشیه‌ای و غیرقابل قبول بودن حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در دریای خزر را حل و فصل کرده است.

پوتین: عدم حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در دریای خزر تضمین شده است - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: عدم حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای در دریای خزر تضمین شده است

وی گفت: "بسیار مهم است که این کنوانسیون تمامی مسائل مربوط به تعیین خطوط مرزی، نظام حاکم بر حمل و نقل، کشتیرانی و ماهیگیری را حل و فصل کرده و اصولی را در زمینه همکاری‌های نظامی و سیاسی کشورهای حاشیه دریای خزر مورد تاکید قرار داده که تضمین می کند که دریای خزر صرفا برای اهداف صلح آمیز مورد استفاده قرار گرفته و حضور نظامی قدرت های فرامنطقه‌ای در این دریا غیرقابل قبول خواهد بود".
پوتین همچنان بر آمادگی روسیه برای توسعه همکاری ها در عرصه نظامی-دریایی با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داده و مشارکت در این زمینه را با اهمیت دانست.
رئیس‌جمهور روسیه همچنان اعلام کرد که کشورهای ساحلی دریای خزر یک انجمن اقتصادی ایجاد می‌کنند. به گفته وی، تصمیمات اتخاذ شده درباره انجمن اقتصادی خزر این امکان را فراهم می‌کند تا تماس‌ها بین محافل تجاری کشورهای منطقه تقویت شود.
پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در دریای خزر، پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته در این دریا، موافقتنامه بین دولت‌های کشورهای ساحلی دریای خزر در مورد همکاری‌های اقتصادی، موافقتنامه بین دولت‌های کشورهای ساحلی در زمینه حمل و نقل، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر و پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحلی دریای خزر از جمله اسنادی بود که این کشورها امضا کردند.

دریای خزر دریای مشترک میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی بود اما با فروپاشی شوروی و اعلام استقلال جمهوری‌های آن، سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان به جمع کشورهای ساحلی اضافه شدند.
بیش از ده سال پیش، کشورهای ساحلی خزر، به طور دو و سه جانبه این دریا را میان خود تقسیم کردند.
امضای این سند 22 سال به دلیل اختلافات اساسی میان کشورهای حاشیه دریای خزر (روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان) ادامه داشت و امروز با توافق 5 کشور ساحلی دریایی خزر این سند امضا شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала