انقره پاسخ مناسب به افزایش تعرفه گمرکی امریکا خواهد داد

© Fotolia / Tolgaildunانقره پاسخ مناسب به افزایش تعرفه گمرکی امریکا خواهد داد
انقره پاسخ مناسب به افزایش تعرفه گمرکی امریکا خواهد داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، که انقره پاسخ مناسب به تصمیم رئیس جمهور امریکا مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی فولاد و الومینیوم ترکیه خواهد داد.

تعرفه واردات فلزات از ترکیه را ترامپ دوبرابر کرد - اسپوتنیک افغانستان
تعرفه واردات فلزات از ترکیه را ترامپ دوبرابر کرد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آناتولی، وزارت خارجه ترکیه نیز به نوبه خود با صدور بیانیه ای تاکید کرد: امریکا باید بداند که فشار و تحریم هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت و به همه تحریم های امریکا پاسخ مناسب داده خواهد شد.

ابراهیم گولن سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در توئیتی نوشت: هرگونه تهدید یا باج خواهی یا حمله ای خللی در اراده ترکیه وارد نخواهد کرد.

وی افزود: کسانی که گمان می کنند می توانند با بازی با اقتصاد ملت ترکیه را وادار به تسلیم کنند، این ملت را اصلا نمی شناسند. ترکیه در این مبارزه پیروز خواهد شد و ما با هم پیروز خواهیم شد.‎

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در مراسم گشایش یک اتوبان در شهر انقره در پی اظهارات ترامپ گفت: با وجود حملات علیه ما از طریق افزایش نرخ دالر ، رشد اقتصاد ترکیه ادامه خواهد یافت و ما سال 2018 میلادی را با رکود رشد به پایان خواهیم برد.

اردوغان افزود: کسی نمی تواند بین ما و اهداف ما قرار گیرد و هرگز اجازه آن را نمی دهیم.

وی تصریح کرد:- "کسانی که اعضای سازمان تروریستی گولن را پناه داده اند و هیچ اقدامی علیه آنها اتخاذ نکرده اند، نمی تواند به ما درس قانون بدهند".

رئیس جمهور ترکیه گفت:- "کسانی که اصول اساسی قانون را در قبال قاتلان صدها شهروند ما کنار گذاشتند، نمی توانند از دموکراسی صحبت کنند و از زبان تهدید و باج خواهی با این ملت استفاده کنند".

وی گفت: حل مسائل از طریق آرامش و مذاکرات و دیپلماسی انجام می شود؛ غیر از این، همه راهها به بن بست منتهی خواهد شد.

این سخنان را اردوغان در حالی می زند، که از ابتدای سال 2018 تا کنون لیر بیش از 38 درصد ارزشش را در برابر دالر امریکا از دست داده است و در روز جمعه میزان آن به 13.5 درصد کاهش یافت.

پیش از این دونالد ترامپ در تویترش نوشته بود، که همین حالا مجوز دو برابر کردن تعرفه فولاد و الومینیوم از ترکیه را دادم، همزمان با اینکه واحد پول آنها، لیر ترکیه، به سرعت در برابر دالر بسیار قوی ما در حال افت است!  تعرفه واردات آلومینیوم از ترکیه به 20 درصد و تعرفه فولاد به 50 درصد افزایش می‌یابد. در این زمان پیوندهای ما با ترکیه خوب نیست.

یادآوری می کنیم، که پیوندها میان ترکیه و امریکا در ماه‌های اخیر تیره شده است. امریکا وزرای عدلیه و داخله ترکیه را بر سر زندانی کردن یک کشیش امریکایی تحریم کرده است و ترکیه هم در برابرش گفت دارایی‌های دو وزیر امریکایی را مسدود می‌کند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала