روحانی: تصمیم در بارۀ حذف نام‌ها از فهرست نامزدان هنوز نهایی نیست

© Flickr / ResoluteSupportMediaروحانی: تصمیم در بارۀ حذف نام‌ها از فهرست نامزدان هنوز نهایی نیست
روحانی: تصمیم در بارۀ حذف نام‌ها از فهرست نامزدان هنوز نهایی نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با این، شماری از شهروندان کشور امرروز در برابر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی گرد آمده بودند. آنان می‌گویند در برابر همایون همایون و معصومه خاوری – اعضای مجلس نماینده‌گان - شکایت ثبت کرده بودند، اما نام‌های شان از فهرست نامزدان بیرون کشیده نشده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، یک روز پس از اعلام تصمیم کمیسیون ویژۀ بررسی پیوند نامزدان با گروه‌های مسلح غیرقانونی در بارۀ حذف نام‌های 25 تن از فهرست نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان، کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات می‌گوید که این تصمیم، نهایی نیست.
دبیر این کمیسیون، می‌گوید کسانی‌که نام‌های شان از سوی کمیسیون ویژه از فهرست نامزدان بیرون شده اند، می‌توانند تا پایان روز شنبه (13 اسد) استیناف خواهی کنند و کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی پس از این استیناف خواهی، تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
علی رضا روحانی در این باره افزود: "آن تصمیم‌ها و آن موضوعات نهایی نیست و امروز و فردا میاید به کمیسیون رسیده‌‎گی به شکایت‌های انتخاباتی و ما تصمیم می‌گیرم و تصمیم را که ما گرفتیم نهایی است".

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
کمیسیون انتخابات: تنها یک طرح احزاب سیاسی امکان‌پذیر است

کمیسیون ویژۀ بررسی پیوند نامزدان با گروه‌های مسلح غیرقانونی، هفتۀ پیش کارش را با به بررسی گرفتن نزدیک به 200 شکایت آغاز کرد. در آن هنگام، نهادهای امنیتی نیز فهرستی از نام‌های نامزدان را به کمیسیون سپرد تا در بارۀ آنان نیز تصمیم گرفته شود، اما پسان‌تر کمیسیون با تغییر شیوه، فهرست‌های نهادهای امنیتی را رد کرد و تنها نامزدانی را زیر بررسی گرفت که در برابر شان شکایت وجود داشت. و 137 شکایت را به بررسی گرفت.
اما در فرجام کار، تنها نام های 25 تن را از فهرست نامزدان بیرون کشید و به هشت تن دیگر هشدار داد.
همزمان با این، شماری از شهروندان کشور امرروز در برابر کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی گرد آمده بودند. آنان می‌گویند در برابر همایون همایون و معصومه خاوری — اعضای مجلس نماینده‌گان — شکایت ثبت کرده بودند، اما نام‌های شان از فهرست نامزدان بیرون کشیده نشده‌اند.
راضیه منگل، یکی از این معترضان گفت: "به آقای همایون اخطار داده اند آیا به کسی جایداد را غصب کرده است اخطار لازم است ویا نیاز است که جایداد را تسلیم نماید".
کمال الدین، باشندۀ سمنگان و از معترضان دیگر نیز بیان داشت: "چرا در افغانستان عدالت برپا نمی شود چرا وکیل های قاتل همیشه خود را کاندید کنند خاوری باید حذف شود"
بربنیاد گزارش‌هایی که به بیرون درز کرده اند، فوزیه کوفی، الله گل مجاهد و شیر علی احمدزی در میان 25 نفری استند که نام‌های شان از فهرست نامزدان بیرون کشیده شده‌اند، اما این سه این تصمیم را نمی‌پذیرند.
فوزیه کوفی، می‌گوید: "این‌ها اتهام وارد کرده اند که یک طفل هم در افغانستان می‌داند خانم کوفی شخصیتش چگونه است. دوم این‌ها بخاطر ایستاده‌گی من در کنار مردم ام می‌خواهند مرا صدمه سیاسی برسانند، فراموش کردند که این صدمه نیست این برای من عزت است".
با این حال، کمیسیون رسیده گی به شکایت‌های انتخاباتی، تا چند روز دیگر در بارۀ نامزدان تصمیم خواهد گرفت و فیصله اش را به کمیسیون مستقل انتخابات خواهد سپرد. فهرست نهایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام خواهد شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала